dutnavko-rezistorova logika po druhe

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Listopad 10 21:08:49 CET 2008

Rozmyslal som nad tym cestou do roboty, pre chalanov, aj domov.

Podla mna sa treba vykaslat na patent ;-) Nie, vazne - chces aby to fungovalo, takze je jedno, ako funguje a ci vobec funguje patent, nie?

Takze mam nasledovne zlepsovaky:

1. vyhodit kondik medzi tlejivkami, a nahradit ho dvomi kondikmi paralelne k "hornemu" odporu. A to velkymi - tak aby bolo tau radovo sekunda. Potom vysvetlim. Na uvod stacia aj stonanovky.

Malo by to fungovat tak, ze na zapalenej tlejivke je 60V, na hornom aj dolnom odpore po 20V (t.j. aj na kondiku je 20V); na nesvietiacej tlejivke je 80V, jej kondik je vybity. Kladny kopanec do bodu 3 zhasne svietiacu tlejivku a na jej kondiku pomaly zacne rast napatie, na spodnom odpore (rychlejsie - vazobny kondik je maly) klesa napatie. Ked je na spodnom odpore len asi 10V, vtedy je uz na predtym nesvietivsej tlejivke uz 90V (na druhej je stale len asi 70V, kondik drzi na hornom odpore stale 20V), zapali sa. Na spodnom odpore prechodom prudu narastie napatie spat na 20V, na hornom odpore svietiacej tlejivky tiez (cim sa nabije jej kondik); kondik teraz nesvietiacej tlejivky sa cez jej odpor vybije na nulu, a nastane druhy rovnovazny stav.

Kopancom do bodu 3 .... atd. ... sa to znova preklopi.... atd.

2. Ak nejde hora k Mohamedovi... ak teda nemame prudku nabeznu ale prudku dobeznu hranu, tak dalsi stupen jednoducho otocime dole hlavou: spolocny odpor na +100V, z neho dve tlejivky a dva odpory paralelne s kondikmi na zem. Volajte ma Alexander Gordicky ;-)

3. Teraz pride ta moja tazka genialita: na hodiny potrebujes nielen binarny citac, ale v konecnom dosledku sexagesimalny (frajerujem lebo som si to pozrel na wikipedii, uprimne, nevedel som to.... setdesiatkovy). Nejaku kombinatoricku logiku a z nej reset vidim ako este vacsi problem nez mame doteraz.
Riesenie vidim v posuvnom registri (resp. v kaskade roznych posuvnych registrov, lebo asi dlhsi ako 5 sa nepodari urobit). Spodny odpor ostane stale jeden. akurat bude viac tlejiviek a kazda ma svoj RC.
Teraz pridu k slovu tie velke kondiky: treba ich vypocitat tak, aby sa stihli nabit prave za cas periody "obehu" celeho registra. Resetom treba dosiahnut, aby boli kondiky nabite rozne, a to v poradi ako sa maju rozsvecovat tlejivky. Postupne ako prichadzaju pulzy do spolocneho bodu, vzdy zhasne aktualna tlejivka (ktora ma tym padom najviac nabity kondik), a pri poklese napatia na spolocnom odpore sa zapali tlejivka, ktora ma najmenej nabity kondik, atd. Ten reset je trocha problematicky, ale mozno by sa dal nechat jednoducho len na prirodzene rozdiely medzi tlejivkami (?) treba vyskusat.

No dobre, teoreticky to uz mas vypracovane, na Tebe je uz len dotiahnut tie drobnosti ;-)

wek