Jak na dobré uzemnění v běžném bytě ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pondělí Listopad 10 09:26:05 CET 2008

Zdravím,
  dělám si doma provizorní ham-shack (protože na pořádný ham-shack není ve
2+1 bytě obývaném pěti lidmi místo) a mám problémy se zemněním. Pokud zkusím
vysílat plným výkonem, stanice blbne a pálí mne mike v ruce :-), neklamné
to známky, že mne má za anténu :-). Vodu v baráku máme plastem, je to řadový
činžák, takže jít ven a vykopat si jámu na zemnič nejde, plyn je jen v koupelně
a to je tak 15m daleko a nadto mám tak nějak v paměti, že zemnit na plyn není
úplně dobrá idea. Zatím jsem svedl na "zemní sběrnici" třemi samostatnými
2.5Cu dráty 3 kolíky z různých zásuvek po bytě (máme však starou, dvouvodičovou
instalaci) a z toho vedu zem na zdroj, stanici a anténní tuner. Anténa je však
velmi blízko (je to "random wire", lze říci, že z výstupního konektoru tuneru
jde přímo živý signál do drátu skrz okno ven). Zajímavé je, že na 3.5 MHz
to ještě jakž takž jde, ale na vyšších pásmech, kde anténa už má asi menší
impedanci, to je prakticky nepoužitelné pro výkony větší než nějakých 20W.
  Co s tím ?
     S pozdravem Pavel Troller