RE: OT: Dotaz na soustruh+frézka

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Čtvrtek Květen 15 11:33:35 CEST 2008

> Takove to 'frezovani' kde ta frezka ma klasickou vrtackovou
> hlavicku to je tak jen do neceho mekeho, na zelezo to je asi
> bez sance
	e to docela nehezké "šou", přesně odpovídající oblíbeným žertům z
kovoučňáků. Ta vrtačková hlavička je na trnu co se zasouvá do frézy jen
nasazena, bez zajištění. Na vrtání to vyhovuje, tam nejsou boční rázy, ale u
frézování je to namáhané bočně a celá hlavička i s upnutou frézkou se velmi
rychle vydá na neřízený let mísností.
	Já osobně mám něco jako FM-16 z
http://www.vyrobnistroje.cz/frezky.aspx, koupenou v tuším v OBI, vozí to sem
Assist. Je to klasický "číňan" XJ9512, dolaďování bylo také klasické -
rozebrat, zbavit písku, konzervační vazelíny... Vyměnit ložiska (jsou
osazovány před stříkáním vrzhní barvy...). Vyvažování statické hmotnosti
frézovací hlavy s motorem mám také doladěné - mám tam plynový píst místo
původní páky na boku s pružinou. To je ale problém jakékoliv mašiny v této
cenové kategorii, pokud to neudělá dovozce. Osobně bych právě z těchto
důvodů bral něco od již zmiňovaného BOW (mám od nich soustruh) ale nakonec
vyhrála XJ9512ka a to především proto, že má morse kužel MK3. Malé modely co
vozí BOW má jen MK2. Standartem v této kategorii je bohužel MK3 či R8(v
USA).
	Na tuto velikost strojů se ale v ČR dost problematicky schání
příslušenství, HSM - domácí strojařská dílna, zhruba ekvivalent počítačového
SoHo u PC není rozšířen ani příliš v Evropě. Z Evropských obchodů mohu
doporučit Arc Euro Trade, přístup a jednání na jedničku a mají co nabídnout.
Co se týká kleštin tak např.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets. Přímé upnutí
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/Morse-Taper-Collets se hodí,
pokud potřebuji dosáhnout co nebližšího uložení nástroje k hlavě. Mám celou
sadu, používám minimálně. Uchycení na Weldon (tuším že se tomu tak říká)
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/End-Mill-Holders používám,
mám v něm uchyceny běžně používané frézky. Uchycení pomocí ER kleštin (v mém
případě ER-32)
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/ER-Collets-Collet-Chucks
používám také často. K zahození není také mít frézy přímo s uchycením na
Morse kužel. K tomu je potřeba jen mít příslušné redukce na menší rozměry
MK, které musí být průchozí pro uchycovací tyč. Tu je nutno si taky vyrobit
pro příslušné rozměry, typicky pro MK3 je potřeba s M12, M10 a M6 popř. 3/8"
závitem.
	Dalo by se o tom psát hodně...

Radek (benedikt@lphard.cz)