Konstrukce robotu - psychologie, bylo: Tak co s tym spravime?
Pavel Hudecek
phudecek@tiscali.cz
Pátek Květen 9 15:09:07 CEST 2008
Tak jsem si přečetl celou diskusi se subj a měl bych pár
pedagogicko-psycholigických poznámek:
- Téměř všichni diskutující mají ze svého úhlu pohledu pravdu, ale hádají
se, neb je těžké přijmout úhly jiné.
- Zkušenost je nepřenosná, ale informace z ní plynoucí přenositelné jsou.
Jenže to není vůbec jednoduché a je vždy potřeba toho druhého nějak
nenásilně přesvědčit, aby se chvíli na problém díval právě z Vašeho úhlu
pohledu. Naprostá většina ostatních pokusů vede jen k odmítnutí, odmítání,
zatvrzelému odmítání, ...
- Specielně velmi silné odmítání nastává, pokud teoretik radí začínajícímu
praktikovi. Začínající praktik totiž od prvního jakž takž úspěšného výsledku
žije v dojmu, že on tomu narozdíl od teoretiků rozumí a důkazem je pro něj
právě fakt, ž on již nějaký hmatatelný výsledek stvořil. (ještě horší než
technici jsou v tomto ohledu začínající internetoví pisálci: Když jim v
diskusi pod jejich výtvorem někdo radí, jak výtvor zlepšit, nezávisle na
kvalitě argumentů odmítnou radu s poukazem na to, že radící na rozdíl od
nich žádný článek nenapsal.)
- Kromě informací je součástí zkušenosti i poučení. To vznikne nejlépe tak,
že poučovaný neposlechne rady zkušenějšího a po dlouhém úsilí zjistí, že
poučující měl pravdu. S tím souvisí i klasický případ s dětmi a kamny:
Někteří rodiče v rámci prevence před velkými popáleninami své děti řízeně
popálí o kamna, aby poznaly, že na ně opravdu nemají sahat. Tím tedy zabrání
vzniku velmi nepravděpodobné události (rozsáhlé popáleniny) a zároveň
zabrání vzniku poučení. Celkovým důsledkem je, že se zvýší pravděpodobnost
mnohem častějšího jevu, totiž že se dotyčný potomek později stane
účastníkem/obětí dopravní nehody, pracovního úrazu, ...
- Teoretikem může být z určitého pohledu i praktik s praxí v něčem jiném
(např. CNC stroje).
- Realita je tedy taková, že k dobrému výsledku jsou potřeba jak teoretici,
tak praktici. Malá historická vsuvka:
Tisíce let létají rakety a jejich konstruktéři za celou tu dobu neudělali
prakticky žádný pokrok. Nebyli schopni přijít ani na to, zda by raketa měla
mít trysku, nebo ne:-). K pokroku nedošlo ani v době, kdy chemie a mechanika
poskytla potřebné technologie a paliva. Nejdřív musel přijít K. Ciolkovskij
(člověk, který za celý svůj život nepostavil ani jednu raketu) a odvodit
rovnici, ze které vyplynulo, na čem u raktety ve skutečnosti záleží. Potom
teprve mohli následovat W. Braun, S. Koroljov a další konstruktéři prvních
skutečných raket. Najednou totiž získali informace, jaké palivo hledat a co
s ním v raketě vlastně dělat.
- Závěr1: Konstruktéři robotů by si měli uvědomit, že i lidé, kteří žádného
robota nepostavili mohou mít velmi důležité rady, jejichž správná aplikace
ušetří spoustu pokusů a omylů. Obecná praktická zkušenost totiž je, že
většina problémů se v různých modifikacích řeší u mnoha různých věcí a tato
řešení mají mnho společného a nějakými drobnostmi se liší. Když tedy někdo,
kdo zkonstruoval 149 různých věcí tvrdí, že má rady vhodné pro konstrukci
150. věci, je velmi pravděpodobné že se nemýlí.
- Závěr2: Radící by si měli uvědomit, že konstruktéři budou rady
pravděpodobně odmítat, nebudou-li zaobaleny pro ně přijatelným způsobem. To
by ovšem nemělo odradit ani od nezaobalených rad - z nich v případě
odmítnutí později vzejde poučení. :-) Časový osdtup mezi radou a poučením
ovšem běžně dosahuje několika let a může se protáhnout i na desítky.
- Nakonec ještě důležitá poznámka k týmové spolupráci: Je dobré se na
začátku přesvědčit, že i ostatní členové sdílejí stejný cíl snažení. Jinak
může dojít k nepříjemným překvapením. Např. mě se stalo, že po té, co robot
udělal prvních několik kroků z ostatních vylezlo, že to je velmi dobrý
výsledek, že vůbec nečekali, že by se to podařilo dotáhnout až sem. Od té
doby robot leží u jednoho z nich doma na neznámém místě a nic se s ním
nedělá. ... Z mého pohledu je to tedy čistá ztráta času - Na to, abychom se
dozvěděli, že umíme ohnout plech a přidělat k němu pár serv jsme nemuseli
stavět robota (kdyby tohle byla webová diskuse, následoval by blicí
smajlík).
PH
Další informace o konferenci Hw-list