OT k téme:Detektor + CT ..

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Pátek Březen 14 11:30:09 CET 2008

ano, to nie je ziadna zahada, ale jav ktory sa vola dilatacia casu.
Nepozorovali ho len na nejakej kozmickej sonde, ale pozorujeme ho vsade
okolo nas. Vychadza z teorie relativity. Cas na pohybujucom sa objekte
ubieha pomalsie ako ho pozoruju v pevnej referencnej sustave.
Mozete si o tom napriklad precitat tu
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilatation
Na moju prednasku ktoru som mal v Brne som si pripravil velmi strucny
vytah (bez matematiky) zato s mnozstvom konkretnych numerickych
prikladov s objektami ktore su okolo nas.
Otvorte si prezentaciu
http://www.urel.feec.vutbr.cz/web_documents/seminare/cern_brno1.pdf
a na strane 14 je par vzorcov a jednoduche vysvetlenie, na strane 15
mate numericke priklady.
Napriklad ked idete autom tak vam cas v ramci 30-desatinnych miest
ubieha rovnako ako ked sedite doma na gauci.
Ked uz ale letite lietadlom pri 700km/h tak vam cas ubieha
1.0000000000003 krat pomalsie ako doma na gauci.
Keby ste bol elektron vo farebvnej obrazovke tak uz to bude 1.045 krat
pomalsie a keby ste bol elektron v urychlovaci LEP pri plnej energii tak
vam cas bude ubiehat 220-tisic krat pomalsie ako elektron doma na gauci :-)
Ked si vsimnete hodnotu koeficientu gama pre satelity GPS 1.00000000008
vyzera zanedbatelne mala, ale keby sa nerobila na satelitoch korekcia na
relativisticke efekty (cas ubieha pomalsie, su tam aj dalsie, ale tie
nie su teraz dolezite) uz po par hodinach by ste neboli schopni urcit
polohu lebo by sa vsetky hodiny navzajom rozisli.
b.