Re: Tranzistor a indukcni zatez

tsvach@volny.cz tsvach@volny.cz
Čtvrtek Březen 13 06:40:12 CET 2008

> From: <tsvach@volny.cz>
> >
> No vy jste si taky pěkně zaperlil:-)

> Zde jste naletěl jako malé dítě, neb jste si nevšiml,
> že dioda, jakožto
> omezující prvek bude limitovat napětí na cívce,
> takže místo aby U záviselo
> na dI/dt, zde je U=Uf+Ur (kde Uf je úbytek na diodě
> a Ur je úbytek na odporu
> cívky) a dI/dt závisí na hodnotě U. Takže se nám
> ze stovek V, či kV stane
> např. 0,8-2 V.

Jo vzdyd jsem psal (asi nesrozumitelne) ze se na indukcnosti obevi vzdy
to velke napeti. Na svorkach civky, to je az za tim vnitrnim odporem
civky, kde jsou letovaci body je diky proudu a ubytkum to napeti male.

Takze pokud vim jak velke napeti se indukuje dI/dt ( to je treba 1A/10us
Proud civkou a rekneme delka hrany spinani) hruby odhad a znam odpor
civky, tak vim i kolik proudu tam tece a mohu dimenzovat diodu.

> Právě kvůli nízkému dI/dt bude trvat opravdu výrazně
> déle, než lidé obvykle
> očekávají od toho, čemu říkají vypnutí. Např
> u velkých relé s DC cívkami
> může použití antiparalelní diody vést ke zpoždění
> odpadnutí až o několik
> sekund. Pro zkrácení těchto časů se používají
> kombinace dioda-transil,
> dioda-rezistor, RDC články a pod.

To ano, ale to nema nic spolecneho s transistorem a zvysenym napetim.
To je akumulovana energie v civce (1/2I*IL) a casovakonstanta LR (velika
indukcnost, veliky odpor)

Na celem tom cirkusu vidim jako nejdulezitejsi si rici, a to jsem psal,
ze civka se bude snazit udrzet vypinany proud. A diodu tam dam tak,
aby ten proud mohl dale teci tou diodou pri zavrenem transistoru.

Takze pri Low Side transistoru to dam paralelne k civce (proud tece jen
civkou a diodou) pri High Side transistoru to dam k transistoru (pokud
tam zu vevnitr neni)

V podstate, kdyz to bude vzdycky hned u civky (paralelne) tak to je nejlepsi.
Jen jsem chtel rici kdy lze pouzit interni diodu transistoru.

Problemy jsou pak s EMV a tehdy je optimalni komutacni proudy omezovat
zenekami a ja nevim cim jeste vsim.

K tarnsitoru se jiste mohou dat vsechny mozne ochrany, ale je otazka
nac, pokud mam sparvne dimenzovane soucastky.