Rozpad veternej elektrarne :-)

Bitovod hw@prelude.cz
Neděle Březen 2 20:33:53 CET 2008

Vzhledem k tomu, ze tech videi se tam da najit povicero (s podobnym chovanim
po destrukci rotoru), tak si myslim, ze to bude spis namahanim mimo
konstrikcni podminky, tedy ze konstrukce proste neni pocitana na stav, kdy
se rozpadne rotor, nasledne se vibracemi uklepe generator - a pak uz je
uplne jedno, jak to dopadne s tou nohou, protoze to nejdrazsi uz davno patri
do srotu.

Jenom si tak rikam - kdyz se tohle tu a tam stane nekde ve svete, za jak
dlouho se to zacne stavat u nas, zvlaste pak pri povestnem "sereni"
materialem na prakticky kazde zakazce - "proc tam davat deset sroubu, kdyz
tam urcite stacej ctyri a sest mi jich zbyde na chatu". Mozna jeste bude v
Krusnohori veselo.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Andrej Jancura" <hw_aj@zoznam.sk>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, March 02, 2008 8:20 PM
Subject: Re: Rozpad veternej elektrarne :-)

Dano,

skor by som povedal, ze to smutne a velke stastie, ze sa nikomu nic
nestalo...

Ale k technickej stranke veci, ja osobne si myslim, ze pred tym, ako sa
nalomila tak lopatka, sa muselo nieco diat v celej mechanickej
konstrukcii, pretoze nasledne sa zlomil stoziar kdesi v okoli stredu a
utrhol sa generator s vrtulou... Podla mna tam nastal nejaky jav spojeny
s mechanickou rezonanciou celej konstrukcie. Urcite by sa to dalo cele
pekne odsimulovat nahradnym RLC modelom s patricnymi zdrojmi budenia a
potom sa pozriet na analogie s konstrukciou. Zial ja osobne si myslim,
ze nastala chyba priamo pri navrhu celej konstrukcie, bud sa nespytali
expertov na stavanie bambusovych leseni a mrakodrapov, alebo sa
neurobila dobre "chybova" analyza s naslednym dimenzovanim
konstrukcie... S trochou ironie by sa dalo povedat, ze neskontrolovali
dobre kopirku z xeroxu. :-(                          Nuz v kazdom
pripade, budu stavat novu vrtulu a daju si vacsi pozor. Ale ja nie som
architekt, stavar ci strojar...

Neda mi ale nespomenut jeden serial, v ktorom sa rozoberali vsetky velke
letecke katastrofy. Pre mna najzaujimavejsi diel bol reverz engineering
malej vzduchovej bublinky ci trhlinky v titanovej turbine, ktoru
neidentifikoval ani ultrazvuk. Bezalo to na RTL niekedy okolo roku 2000.

A.