OT: uz bude patek

Čtvrtek Červen 26 21:51:28 CEST 2008

Né že bych chtěl rozpoutat flam :-) ale zjistil jsem že sluneční kolektory mohou být velmi efektivní a levné. Chce to jen pár drobností.
1. dostatek sluníčka
2. jednoduchou konstrukci - předpokládám že zcela bez elektroniky a bez oběhového čerpadla.
http://vaelektronik.cz/fotky/kolektor1.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/kolektor2.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/kolektor3.jpg

Jak to pracuje? Nádrž je buď nad kolektorem, nebo aspoň v jeho horní polovině. Pokud je kolektor teplejší než voda v nádrži, voda cirkuluje samotíží. V noci voda necirkuluje (kolektor je chladnější) a voda v nádrži zůstává teplá. Teplota vody ráno (plně obsazený barák) byla cca 50 st., odpoledne možná přes 70. Regulaci (alespoň tam kde jsem byl) asi nikdo neřeší. Podle toho jak ty kolektory vypadaly, myslím že se nezabývají ani selektivní absorbční vrstvou. Nafotil jsem to v jižním Španělsku, má to tam snad každý barák. Bursík by jásal :-)) Možná to může být i inspirace pro nás, ležatá nádrž těsně pod střechou a kolektory někde níž na střeše?

Jo a ani sluneční elektrárny nemusí fungovat jen z dotací. Španělsko má sluneční elektrárnu bez fotovoltaiky. Soustava zrcadel ohřívá kotel, pára honí turbínu. Chce to mimo sluníčka i pozemek, který se k ničemu jinému nehodí a ne jako u nás vyhnat z pole jezeďáky a rozložit si tam fotovoltaiku. Ve španělských horách je místa dost...

Nedávno se tady objevily fotky elektroinstalace z Japonska. Myslím že ani v tom Španělsko nezaostává :-)

http://vaelektronik.cz/fotky/elektro1.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/elektro2.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/elektro3.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/elektro4.jpg

Nakonec něco pro znalce anténní techniky. Viděl jsem tam dva druhy antén, jaké jsem u nás ještě neviděl. Dělalo to na mě dojem, jako by fungovalo úplně všechno, co si kdo vymyslí :-)
http://vaelektronik.cz/fotky/antena1.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/antena2.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/antena3.jpg
http://vaelektronik.cz/fotky/antena4.jpg