Stabilizator pre obe polarity

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Neděle Červen 22 02:06:11 CEST 2008

Dobry vecer,

riesim napajanie DC motorceka 3-6V napatim 12V oboch polarit. Teda vstupom su dva vodice s 12V v jednej alebo druhej polarite. Polaritu potrebujem zachovat kvoli zachovaniu orientacie tocenia motora. Vystupne napatie a jeho stabilita vobec nie su kriticke. Ci to bude 2.7V alebo 5.5V, je mi vcelku jedno (motor ma potrebny moment cca od 2.5V).
Nieco som vymyslel a predkladam tu:
http://www.za.gaya.sk/~sinkom/tmp/obojpolaritny_stabilizator.jpg

Na 1. obrazku je v podstate princip toho, co potrebujem. No ale prakticky to takto nepojde, lebo motorcek ma odber cca 160mA pri 3V bez mechanickeho zatazenia. Pri zastaveni hriadelky rukou zerie vyse 2A a povedzme ze na moment, ktory budem potrebovat nechcem obmedzit prud pod 1A. Ratam s tym, ze komutator motora ma kontakt aky ma, t.j. obvod musi prezit aj bez zatazenia motorom. Bezne sa daju zohnat max 2W zenerky, preto zapojenie podla prvej schemy nie je prakticky pouzitelne.

Zapojenia z 2. a 3. schemy pouzit idu, ale rad by som sa opytal, ci podobnu funkciu nejde realizovat a s mensim poctom suciastok (na mensej ploche DPS).

Vykonove zatazenie bude kratkodobe. Motorcek za cca 3-5s urobi to, co ma a opatovne spustenie v opacnom smere bude najskor za niekolko sekund, ale najcastejsie pojde o minuty az dni..

Vdaka,
miro

PS1: schemy berte ako princip, t.j. blokovacie kondiky a hodnoty suciastok som neriesil
PS2: je to do auta :-)