OT "ekologie" a pod (bylo O riadenej destrukcii cipov)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Červen 22 00:36:32 CEST 2008

Všechny technologie, které lidstvo kdy vyvíjelo, byly nejprve jednoduché,
pak složité, ještě složitější a pak se zas začaly zjednodušovat a jejich
dostupnost rostla. Jaderná energie není výjimka, je to jen otázka času. Po
technické stránce je to nejspíš již dnes.

Kdo by si třeba před 50 lety pomyslel, že si jednou bude moci koupit
fungující vrtulník za cenu do několika hodin práce za minimální mzdu?
Kdo by si tehdy pomyslel, že dnes si bude moci volně koupit za nejvýše měsíc
práce počítač milionkrát rychlejší, než tehdy nejrychlejší počítač v NSA?
Kdo by si tehdy pomyslel, že dnes bude moci pájet nejmodernější a
nejtitěrnější polovodičové součástky hromadně v peci, aniž by jim při tom
kleštičkami chladil nožičky?

Dlužno dodat, že v tom PDF na straně 14 popisují metodu řízení reaktoru.
Pohyblivou část má, ale pohybuje se rychlostí 1 mm/týden. Je to vlastně jen
velká roura. - Typický příklad moderního zjednodušení.

PH

PS: S tou vodou jste mě ovšem dostal, myslel jsem, že tam mají
sodík-helium:-)

From: "Zdeněk lada" <zdenek023ster@gmail.com>
Nevím jak dobře rozumíte rychlým reaktorům chlazeným sodíkem. Já jsem
pouze laik a informace o těchto reaktorech jsem si přečetl v jedné
populární knize z 80 let(Atom skrývá naději; Karel Sedláček). Případné
nepřesnosti prosím omluvte.
Sodíkem chlazený reaktor v koncepci BN350(a navazující typy
BN600,BN800) má tři okruhy. První primární sodíkový, druhý sekundární
sodíkový a třetí obsahuje vodu(páru) která roztáčí turbínou.
Radioaktivní je první okruh. Sodík je velmi reaktivní a rozežírá
potrubí. Proto hrozí nebezpečí že ve výměníku dojde ke styku sodíku a
vody a k následné havárii. Z toho důvodu je zařazen sodíkový mezi
okruh aby se voda nemohla dostat do prostoru reaktoru. Neznám
podrobnosti, ale ústav jaderné fyziky u nás vyvinul automatický systém
který výměník rozdělil na několik částí a případnou vadnou část
automaticky odstavil.
Stojí za pozornost že jediná elektrárna tohoto typu je dnes v
Rusku(BN600 a ve stavbě BN800) a podílí se na výrobě ruských jaderných
zbraní. To jen k případnému hromadnému využití bytovým družstvem
:-))))
Reaktor 2S firmy toshiba jak se zdá má stejnou koncepci(pak nechápu
jakto že neobsahuje pohyblivé části). Na straně 8 máte blokové schéma.
V charakteristikách se píše že kapalné sodíkové palivo nereaguje s
potrubím, no nevím možná nějaká speciální slitina.

http://www.roe.com/pdfs/technical/Galena/20070312_Emergency%20Planning_Whitepaper_Rev02.pdf

Chtěl bych zdůraznit jednu věc - reaktor takovéhoto typu je natolik
složitý a potencionálně nebezpečný že pochybuji že by jej udržel v
provozu někdo jiný než vláda.