OT "ekologie" a pod (bylo O riadenej destrukcii cipov)

Michal HW michalgregor@centrum.cz
Sobota Červen 21 12:13:58 CEST 2008

Nevim jak loby, ale prijde mi zvlastni jedna vec. Ve Spanelsku a Franci jsou blokady kvuli drahe rope. Politici mlci a zatim nikdo nerekl jak to bude dal. Alespon mohli rici lidem at nejezdi autem, kdyz se jim nelibi draha ropa. To je nejlepsi protest na ktery ropny kartel urcite uslysi. Nemyslim uplne prodat auto, ale znam par lidi co jezdi jeden km do prace/ na maly nakup do obchodu autem a podobne. Navic by tam byli casto pesky rychleji...

Michal
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Novotny
  To: 'HW-news'
  Sent: Friday, June 20, 2008 9:15 PM
  Subject: RE: OT "ekologie" a pod (bylo O riadenej destrukcii cipov)

  Primarni zdroje vam nedohledam, ale pokusim se nastinit jak je to s temi
  sopkami a sopecnymi plyny, teda pokud pokud vystacite s tim malem co si
  pamatuji z prednasek geologie.

  Predevsim hlavni slozky sopecnych plynu jsou vodni pary, HCl, NH4Cl, H3BO3,
  H2S, SO2 a CO2.
  Teplota sopecných plynu se pohybuje mezi 100 az 800C  po te co opusti
  vyhrivany sopečný krb dochází logicky k jejich schlazovani a v miste jejich
  vyronu k ukladani sopecnych sublimatu (hovori se o fumarolovych nebo
  solfatarovych sublimatech). Jak z nazvu vyplyva dochází zde k sublimaci tj.
  prechodu z plyne faze do faze pevne, dale muze dochazet k reakcim plynu s
  atmosférickým kyslikem a k chemickym reakcim latek obsazenych v plynech mezi
  sebou. Takto vznika salmiak (NH4Cl), sassolin (H3BO3), halit (NaCl), sylvin
  (KCl) a thenardit (Na2SO4) hematit (Fe2O3), magnetit (Fe3O4), pyrit (FeS2),
  realgar (AsS), auripigment (As2S3), antimonit (Sb2S3) a cinabarit (HgS).

  Pokud se podivame na flourid sirovy tak i kdyz netuším jak se tento plyn
  vyrabi je pro jeho vznik potreba minimalne pritomnost siry a flouru, siry je
  v sopecnych oblastech spousta, ale s flourem to není az tak slavne. Flour se
  v prirode vyskytuje hlavne v podobe kazivce tj. fluoritu a Flourapatitu.
  Pokud se podivame na pargenezi Fluoritu zjistime, ze se v magmatických
  horninách prilis nevyskytuje a nejčastěji ho lze lokalizovat v pegmatitech,
  ty sice podle nektrych hypotez take jsou magmaticke, ale podle jinych jde o
  metamorfni horniny, v kazdem pripade nejde o nic planetarne rozhodujícího. U
  Apatitu je situlace jina ten vznika krystalizaci z magmatu, ale flourapatit
  je jen malou casti skupiny apatitu, kde mnohem castejsi je primes Mn, Sr, Y,
  Ce, La, Na, Mg, místo F. Suma sumárum floru je v magmatu relativne malo a
  pokud by nahodou mohl SF6 v podmínkách sopečných krbu vznikat pujde o
  natolik nevyznamnou slozku, ze se ji nemá cenu zabyvat.
  Snad jen pokud by nam slo o to opravit ucebnicove tvrzeni, ze je SF6 zcela
  synteticky plyn, ktery se v prirode nevyskytuje.

  Pokud jde o sklenikove plyny tak nejvyznamejsi je asi CO2 a zde je pravdou,
  ze i v nedavne geologicke minulosti byla koncentrace CO2 pres 1000ppm,
  dnesni stav je 350ppm, ale stejne tak je pravdou, ze jeste koncem 19.
  stoleti to bylo 270ppm. Ono ani tak nejde o množství jako o rychlost zmeny a
  tendence rustu. To co prirode trvalo 10.000 let lide zmakli za stoleti a
  cele zivocisne druhy jiz vyhynuli pro mensi zmeny teplot nez to k cemu muze
  dojit pokud prumerna teplota stoupne o nekolik malo stupnu.
  Zkratkla lidi je moc a zpotrebovavaji kapku moc zdroju a energie.
  Jinak celkem souhlasim, ze to co EU a svet predvadi je parodie na ekologii,
  kdyby nechali olovo v elektronice a radikálně zkrouhly nesmyslnou dopravu
  ..., ale dalnicni, automobilova, letecka a ropna loby si vazne nepotrebuje
  omezovat prijmy....

  >Jaké organismy, jaké freony? Přesněji řečeno kde o tom píšou?
  Takovýchle věcí jsem už slyšel povícero (třeba o sopkách produkujících
  SF6) ale nějak se mi nedaří dohledat primární zdroje. Ale zase to
  nijak intenzivně nehledám.

  Aleš Procháska

  __________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 3204 (20080620)