Re: OT: Asi na Sasu - co znamena bile svetlo na zel.prejezdu
Delphin
delphin@post.cz
Pátek Červen 13 17:29:30 CEST 2008
No a šlo by zjistit, co se děje, když defaultně nesvítí nic a teprve pár minut před vlakem začne blikat bílá ?
> Bílé světlo je tzv. "Pozitivní indikace" a signalizuje řidičům, že
> zabezpečovací zařízení přejezdu je v naprostém pořádku, vlak není ani v
> přibližovacím, ani ve vzdalovacím úseku, není porucha napájení, není
> prasklé ani jedno vlákno, není ruční obsluha... a prostě všechno je v
> pořádku a řidič může bezpečně jet. Pokud bliká bílá a dojde ke srážce,
> mají dráhy docela slušný problém, protože to odnesou.
>
> Funguje to asi takto:
>
> Trať je volná a bliká bílé světlo. Potom se přiblíží vlak. Vlak
> přijíždí k přejezdu a obsadí "Přibližovací úsek", přejezdové zařízení to
> vyhodnotí a spustí se "výstraha" přičemž blikají červená světla a
> odpočítává se "předváněcí doba". Po této době se spustí závory. Vlak
> projede přejezdem, obsadí "anulační obvod" a potom vjede do vzdalovacího
> úseku. V ten okamžik se zruší dávání výstrahy, zhasnou světla a závory
> se zvednou. Ale bílé světlo nezačne blikat, protože je obsazený
> vzdalovací úsek. Teprve po jeho uvolnění se rozbliká bílé světlo a
> přejezd je v klidovém stavu a čeká na další vlak.
>
> Anulační obvod slouží k tomu, aby zařízení poznalo, že vlak projel
> přes přejezd. Pokud tento obvod selže, zůstanou závory dole až do
> uvolnění vzdalovacího úseku. Pokud nastane výpadek proudu, bílé světlo
> přestane blikat. Pokud nastane jiná drobná porucha, přestane blikat také.
>
> Předzváněcí doba je definována takto: "Vozidlo dlouhé 22 metrů
> jedoucí rychlostí 5km/h které právě vjelo na přejezd, jej musí bezpečně
> opustit." a přidává se ještě chvilka na vrch.
>
> Když není bílé světlo namontované, nebo je překryté, tak to znamená
> to samé, jako když nesvítí a každý řidič by měl vědět, jak se má chovat
> v této situaci. Neznamená to, že je přejezd nechráněný, ale že není
> chráněný na 100%. Takže si musí dávat pozor.
>
> V TV s oblibou říkají "Nechráněný přejezd" i přejezdu kde jsou
> blikače, ale nejsou závory. Jenže ty závory jsou DOPLŇKOVÁ SIGNALIZACE.
> Hlavní a důležité jsou blikače zvonce. Už jen samotná blikající světla
> znamenají zákaz vjezdu.
>
> Mimochodem, závory se spouští dolu samotíží, nahoru je vytáhne motor
> za pomoci protizávaží a drží je elektromagnet, ale dolů jdou vlastní
> vahou. To je z důvodu bezpečnosti. V případě poruchy se závory samy zavřou.
>
> A ještě k těm zvoncům, dneska se opravdu používají elektronické.
> Uvnitř je procesor a eprom s obsahem toho zvuku + zesilovač 20W (dvacet)
> + spínaný zdroj + reproduktor. No a to je všechno. Jen se připojí
> napájení a začne to samo cinkat. U novějších se dá změnou polarity
> napájení změnit intenzita zvuku den/noc. Staré zvoní stále stejně nahlas.
>
> Tak snad jsem to nenapsala moc složitě, pokud je něco nejasného, tak
> můžu ještě něco připsat :-) Závory jsou hodně zajímavé zařízení :-)
Další informace o konferenci Hw-list