Re: OT: Asi na Sasu - co znamena bile svetlo na zel.prejezdu

Delphin delphin@post.cz
Pátek Červen 13 17:29:30 CEST 2008


No a šlo by zjistit, co se děje, když defaultně nesvítí nic a teprve pár minut před vlakem začne blikat bílá ?

>     Bílé světlo je tzv. "Pozitivní indikace" a signalizuje řidičům, že 
> zabezpečovací zařízení přejezdu je v naprostém pořádku, vlak není ani v 
> přibližovacím, ani ve vzdalovacím úseku, není porucha napájení, není 
> prasklé ani jedno vlákno, není ruční obsluha... a prostě všechno je v 
> pořádku a řidič může bezpečně jet. Pokud bliká bílá a dojde ke srážce, 
> mají dráhy docela slušný problém, protože to odnesou.
> 
> Funguje to asi takto:
> 
>     Trať je volná a bliká bílé světlo. Potom se přiblíží vlak. Vlak 
> přijíždí k přejezdu a obsadí "Přibližovací úsek", přejezdové zařízení to 
> vyhodnotí a spustí se "výstraha"  přičemž blikají červená světla a 
> odpočítává se "předváněcí doba". Po této době se spustí závory. Vlak 
> projede přejezdem, obsadí "anulační obvod" a potom vjede do vzdalovacího 
> úseku. V ten okamžik se zruší dávání výstrahy, zhasnou světla a závory 
> se zvednou. Ale bílé světlo nezačne blikat, protože je obsazený 
> vzdalovací úsek. Teprve po jeho uvolnění se rozbliká bílé světlo a 
> přejezd je v klidovém stavu a čeká na další vlak.
> 
>     Anulační obvod slouží k tomu, aby zařízení poznalo, že vlak projel 
> přes přejezd. Pokud tento obvod selže, zůstanou závory dole až do 
> uvolnění vzdalovacího úseku. Pokud nastane výpadek proudu, bílé světlo 
> přestane blikat. Pokud nastane jiná drobná porucha, přestane blikat také.
> 
>     Předzváněcí doba je definována takto: "Vozidlo dlouhé 22 metrů 
> jedoucí rychlostí 5km/h které právě vjelo na přejezd, jej musí bezpečně 
> opustit." a přidává se ještě chvilka na vrch.
> 
>     Když není bílé světlo namontované, nebo je překryté, tak to znamená 
> to samé, jako když nesvítí a každý řidič by měl vědět, jak se má chovat 
> v této situaci. Neznamená to, že je přejezd nechráněný, ale že není 
> chráněný na 100%. Takže si musí dávat pozor.
> 
>     V TV s oblibou říkají "Nechráněný  přejezd" i přejezdu kde jsou 
> blikače, ale nejsou závory. Jenže ty závory jsou DOPLŇKOVÁ SIGNALIZACE. 
> Hlavní a důležité jsou blikače zvonce. Už jen samotná blikající světla 
> znamenají zákaz vjezdu.
> 
>     Mimochodem, závory se spouští dolu samotíží, nahoru je vytáhne motor 
> za pomoci protizávaží a drží je elektromagnet, ale dolů jdou vlastní 
> vahou. To je z důvodu bezpečnosti. V případě poruchy se závory samy zavřou.
> 
>     A ještě k těm zvoncům, dneska se opravdu používají elektronické. 
> Uvnitř je procesor a eprom s obsahem toho zvuku + zesilovač 20W (dvacet) 
> + spínaný zdroj + reproduktor. No a to je všechno. Jen se připojí 
> napájení a začne to samo cinkat. U novějších se dá změnou polarity 
> napájení změnit intenzita zvuku den/noc. Staré zvoní stále stejně nahlas.
> 
>     Tak snad jsem to nenapsala moc složitě, pokud je něco nejasného, tak 
> můžu ještě něco připsat :-) Závory jsou hodně zajímavé zařízení :-)



Další informace o konferenci Hw-list