[OT]: Skolstvi bylo Chce to nejaky poriadny flame... Cotakojednocipoch? ; -)

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Středa Červen 11 23:33:09 CEST 2008

Jiste s tim by se dalo souhlasit, jenze z toho co jsem zazil to neni
byprodukt, ale primeprodukt navic povyseny na system vzdelavani.

Tohle preci bylo uz na stredni skole. Matikar nam bezne daval pisemku,
ktera se nedala stihnout - tedy nacvik prace ve stresu. Stejne tak jsem
jako jedinej predmet sprtal/bifloval biologii, protoze biolozka byla
fanatik a za tri roky jsme prosli celou taxonomii a specifika
jednotlivych celedi, ze si dodneska pamatuji hodne veci i v latine
(hlavne z hmyzu). Prestoze je mi to vicemene k nicemu (na tabore se na
to kupodivu daly balit holky - asi si mysleli, ze jsme budouci doktori s
tou latinou - preci jen zasveceny komentar prohozeny na pul huby: "Je
tenhle clen tridy Arachnida ma krasne vyvinute chelicery." mel svou vahu
:-))) tak na to nevzpominam nijak ve zlem a zpetne ani na profesorku.
Nakonec se mi biologie zvlaste metabolismus hodil kdyz jsem radil
doktorum jak me maji lecit a hlavne na co (take kapitola do tehle debaty
ohledne skolstvi plati take - tedy to co produkuji lekarske fakulty).

Nicmene tohle vsechno bych bral, ale ne jako metoda vyuky. Koneckoncu
kdo neco takoveho v praci pouzivate? Nakonec pokud by to bylo v "poradku
jak wek pise" tak by tahle debata vubec nevznikla. Jak se zda, ale neco
v systemu neni dobre a proto se zde zrejme o tom bavime.

Muj osobni nazore je omezit pocet absolventu - jak na strednich skolach
tak na VS. Tedy vyrazne pritvrdit v pozadavcich na vstupu ( z toho
vyplyva zrusit dotaci na zaka) - verim, ze kdyz budou mit ucitele ve
tridach mensi pocty zaku, ktere si skola vybrala jako takove co maji
zajem o to co se na skole budou ucit, tak preci musi byt spokojenost na
obou stranach. To, ze budeme mit 2/3 lidi vzdelanych bez maturit, me
osobne vubec nevadi. Nepotrebuji, aby mi varil v hospode kuchar s
maturitou - za jidlo mu zaplatim stejne at ji ma nebo nema - staci kdyz
mi to bude chutnat.

A jeste jednu poznamku mam k tomu co psal p.Bezstarosti. Bohuzel cenu
prace pokrivuji ruzna pofiderni zamestnani, ktere berou penize mimo
bezne relace a bez naprosto nejake souvztaznosti k realite. Pokud sahnu
hodne vysoko tak jsou to treba fotbalisti, hokejisti a umelci. Nejde
vubec o to kolik berou, ale kde se ty penize na to co odvedou vezmou -
musi nekde vzniknout, musi je ten klub vydelat. Tohle samozrejme je i v
mensich relacich v ruznych spravnich radach akciovek, kde sedi maly
pocet lidi na ktere vydelava velky pocet lidi, pricemz jedinou zasluhou
predstavenstva je, ze byli nebo se narodili ve spravny okamzik. (nechci
porusovat pravidla a tahat sem politiku - je to jen jako vysvetleni o co
jde).

Radek Vicek