[OT]: Skolstvi bylo Chce to nejaky poriadny flame... Co tak o jednocipoch? ;-)

Petr Tošovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Středa Červen 11 13:51:51 CEST 2008


Myslim ze timhle jste se dotkl spousty lidi, vcetne mne kteri pusobime 
ve skolstvi. Myslim ze studenti a nejvice ti kteri do skoly prakticky 
nechodi, jak jste psal o sobe, nemaji sanci zjistit co a jak se na skole 
dela. Ano spousta veci jsou hlouposti, ano honi se veda, ano nektere 
veci jsou trapne jednoduche, ale co byste od skol chtel? To maji vyrabet 
auta aby mohli u nich studenti delat navrh karoserii? Uci se na tom co 
je po ruce, co finance dovoli a co kvalita vyucujiciho poskytuje. Vsude 
jsou to jen lidi, nekdo je dobry, nekdo horsi. Spickovych odborniku je 
ve skolstvi malo, protoze kdyz jsou spickovy, tak proc by se meli 
zdrzovat s tlupou studentu kterym je uplne jedno co jim rikaji? Ja vidim 
problem v tom ze se v dnesni dobe dostavaji na vysoke skoly a i stredni 
skoly lidi ktere to nezajima, kteri si jen chteji udelat tituly a proc? 
Protoze skoly dostavaji penize za pocet studentu a protoze velke 
spolecnosti ty tituly vyzaduji, pouzivaji je jako meritko kvality 
cloveka coz je spatne. Propojeni prumyslu a skol existuje, takze 
moznosti je hodne, jen se student musi zajimat, coz nebyva zvykem, sam 
jsem udelal stejnou chybu.
Vas priklad je krasna ukazka toho ze jste nejspis skolu dokoncit chtel a 
proto vam to mohlo prijit lehke. Drtive vetsine studentu je to jedno, 
protoze maji dost casu, rodice je na skole preci o rok nebo dva podrzi 
dele, v tom neni problem, tak proc pospichat do prace? A ze nastup do 
prace znamena uceni se znova? No jiste, vzdyt preci nastupujete do uplne 
neceho jineho nez co jste poznal, nikdo na skole vas nemuze naucit 
serizovacem montazniho robota XYZ, uci vas preci jen premyslet technicky 
a ukazat vam zakladni principy, ktere pak v praxi pouzivate a ani o tom 
nevite a rikate z vlastne ta skola neni az tak dulezita.  :-)
Clanky nadavajici na nase skolstvi ctu denne, ale z meho pohledu neni 
vec tak spatna jak se prezentuje. Sousedova travicka je preci vzdycky 
zelenejsi atd. Jsou jiste lepsi skoly nez nase, jsou ale i skoly 
podstatne horsi. Bohuzel jsme vychovavani a masirovani medii videt vse v 
tom nejhorsim svetle jak to jen jde.
A ohledne tematu ... kdyz mi nekdo rekne pouzij tenhle MCU, tak mu 
vysvetlim ze to neni z toho a toho duvodu vhodne, pokud to neuzna, tak 
si v duchu pomyslim neco o tom zadavateli a jdu pouzit to co chce. Kdyz 
mi da volnou ruku, tak vybiram podle parametru a kdyz to neni nic 
kritickeho, tak se muzu uchylit k tomu co mam zmaknute. Nic jako 
vyhraneny navyk na nejakou radu MCU neuznavam, vybira se podle ucelu ne 
podle toho jak jsem se vyspal a co se mi libi. At se to libi nebo ne, 
tak je mi proste pri psani v C skoro jedno do ceho to na konci pujde, 
ASM umim pro x51, naucil jsem se ho na stredni skole a pouzil ho asi 
dvakrat. Kdyz si ale otevru vystup kompilatoru tak vim co tam je a to 
nejen u x51, ale i u dalsich rodin, kdyz se letmo kouknu na instrukcni 
sadu. Kdyz mi nekdo rekne ze tam a tam maji odzkousenou x51 od tohoto 
vyrobce a protoze s tim pracuje cely tym tak je hloupost jit proti tomu. 
Jinak ASM ma sve opodstatneni v jistych pripadech jak se tu jiz 
mnohokrat zminilo - rychle funkce na hranicich moznosti HW, veci 
kriticke na bezpecnost ... Takze kdyz bude potreba tak sahnu i po nem. 
Chce to byt trosku otevreny a ne jako zdejsi stari morousove, kteri 
preferuji jen to svoje.

Myslim ze ten flame se nakonec zadari, tolik lidi co nas sem bezne 
nepise se obvykle nepodari vyburcovat.  ;-)

Tosa


karel.minarcik wrote:
> Dovolim si zareagovat
> prosel jsem v ne moc minule dobe ceskym skolstvim, a to dvemi fakultami, taktez jsem prosel
> dvemi zamestnani, takze zkusenosti zas tak moc nemam, ale ty co jsou, tak jsou aktualni.
>
> Za prve musim rici, ze skola a zamestnani-firma  je obrovsky rozdil. Drtiva vetsina vedeckotechnickeho pokroku je drzena v rukou firem, resp. v jejich know-how a zadna firma nebude poskytovat skolam detailni poznatky, ktere ji staly spoustu penez a let vyvoje. To ze se skoly tvari buhvi jak dulezite je jejich problem, neni tomu tak. Posledni leta studia jsem delal pri zamestnani a mel jsem velmi nizkou ucast na cvicenich a prednaskach, coz me naucilo umet nastudovat jakykoliv predmet samostatne, poznamenam ze skoly se chlubi buhvi jak je vyuka podrobna a kvalitni, ja se ucil doma a zatimco řádní studenti na zkouskach propadali, ja bez problemu daval se svymi znalosti ziskanymi samostudiem, jeste je nutno dodat, ze jsem nemel zadne vyhody, spousta zkousejicich nevedela, ze mam individualni vyuku. Peknou ukazkou byla mikropocitacova technika, kde z 20-30 lidi na zkousce dali tak 2-3 vcetne me:-D a to mi zkouska prisla jako lehka.
>
> Na skolach studenti/asistenti sice nejake projekty delaji, ale v drtive vetsine se jedna o takove prkotiny a blbosti, ktere se v firme vyresi za den az tyden, misto roku vyvoje na VŠ. Proto kazdy absolvent (pokud nejde na pozici typu obchod/ manazer) se zacina ucit podruhe a to ve firme, kde nastoupi. 
>
> To ze se pouziva napr. 51 ve mnoha firmach souvisi s pocatkem vzniku firem, kdy 51 byl bezny standard a jakakoliv zmena vyvolava odpor v jakemkoliv odvetvi a je pomala. Zadny absolvent toto nezmeni, pokud rekne "51 je stara, pouzijte ARM/AVR/PIC" vyvola jedine odpor a zdeseni usedlych starozamestnancu, kteri mu v protiutoku reknou "ty tomu nerozumis" a budou se vehementne branit tomu, aby jste neco takoveho protlacili u sefa (proc - museli by se ucit neco noveho a maji strach) a jako novacek si moc neskrtnete... Casem zapadnete do davu a delate treba taky na 51.
> Me osobne znechuceni v takovem narodnim firemnim prostredi vedlo k tomu, ze jsem si nasel nove misto ve vyzkumu a vyvoji u stredne velke a.s., kde mi nikdo do prace nekeca a mam svuj klid.
>
> K. M.
>
>   
>




Další informace o konferenci Hw-list