OT Hloubka ostrosti (bylo DMC-FZ18E-S Lumix)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Červen 8 17:25:57 CEST 2008

Jenže dnes do té úvahy navíc vstupují ty pixely. Obraz může být rozmazaný
teprve tehdy, pokud velikost rozmazání překročí velikost pixelu.

Když to dovedeme do důsledku, musíme započítat ještě zmenšení, jakým
dostaneme požadovaný formát obrázku. Takže dám-li na web obrázek s
rozlišením 1024x768, který získám 3x zmenšením z 3072x2304, hloubka ostrosti
se samozřejmě zvětší, jakoby fotoaparát měl 3x větší pixely.

Pokud obraz nebudeme zmenšovat, narazíme ještě na 2 další složitosti:
- Optické rozmazání bude vidět teprve tehdy, pokud přeroste přes softwarové
rozmazání, které je důsledkem redistribuce barev mezi pixely.
- S prvním problémem dále souvisí vznik moiré a metody, které proti tomu
bojují. Kromě rozmazání softwarového se tak může v některých fotoaparátech
nacházet i matná vrstva před čipem.

Poznámka:

Samotné ohnisko a velikost snímací plochy nestačí. Představte si, že budeme
postupně prodlužovat expozice a zároveň zvyšovat clonu. Hloubka ostrosti
poroste, až dostaneme fixfokus. Půjdeme-li ještě dále, nakonec z toho bude
dírková komora. Běžně se tedy používá kromě ohniska a úhlopříčky snímací
plochy ještě clona, světelnost, nebo aktivní průměr objektivu.

PH

From: "Martin Persich" <persich@transcon.cz>