[OT] Zalevaci technika ?

Ing. Karel Matějíček matejicek@iol.cz
Středa Červenec 9 12:54:20 CEST 2008

Řešil jsem zavlažování zahrady asi před deseti lety. Vše pro zabudovanou závlahu se mně zdálo předražené. Zvolil jsem tedy
provizorní řešení. Do garáže přišla domácí vodárna nasávající vodu z říčky tekoucí za zahradou a zavlažovače jsem koupil běžné
pulzní (nevím jak se odborně jmenují, ale proudem vody se postupně pohybují mezi dvěma zarážkami). Když jsem zjistil, že
vodárna najednou utáhne maximálně tři zavlažovače, koupil jsem ventily (myslím, že od Rain Bird), po zahradě natahal levné
hadice, z nich vytvořil tři větve a tři ventily ovládají běžné spínací hodiny (hodily se hodiny se třemi zásuvkami, ze kterých jsem
zásuvky vyhodil a doplnil trafo na 24V pro ovládání ventilů).
Toto provizorní řešení se postupem času stalo řešením stálým. Perfektně mně vyhovuje. Na jaře natahám hadice podél plotu,
pod křovím, mezi květinami atd. Za pár dní je rostliny zakryjí a je jen málo míst, kde je hadice trochu vidět. Postřikovače lze
také umístit tak, že jsou téměř neviditelné (u paty stromu, pod keřem, ...) a lze je kdykoliv přemístit, když nezalévají všude.
Nedovedu si představit, že by bylo možné vymyslet rozmístění postřikovačů tak, aby vyhovovalo i po několika letech. To jde
snad jen na trávníku. Pokud jsou na zahradě stromy, keře, květiny, přenosný bazén atd, je třeba po nějaké době postřikovač
kousek posunout. Při mém řešení to jde i během léta. Chtěl jsem dodělat dešťový senzor, který by zablokoval zalévání.
K tomu jsem se ale stále nedostal. Nijak to ale nevadí. Pokud prší několik dní, zvednu pozadí a dojdu zalévání vypnout. Na
hodinách mám u každé větve přepínač - vypnuto, automaticky, zapnuto. To se hodí i v případě, že chci nějakou část zahrady
zavlažit víc. Nemusím nic měnit v programu, jenom ručně na chvíli zapnu příslušnou větev. Proto jsem nakonec nerealizoval
plánovaná čidla vlhkosti, srážek, teploty atd. Myslím, že vyladění systému s čidly by bylo dost náročné.
Po úpravě zahrady bych potřeboval ještě jednu větev, kterou už stávající spínačky nezvládnou. Proto opět někdy uvažuji o nové
automatice se zmíněnými čidly realizované s PICem. Myslím. že nakonec přidám další ventil se samostatnými spínačkami.