Selenovy fotoclanek

Bitovod hw@prelude.cz
Sobota Leden 26 01:04:49 CET 2008

Zdravim konferenci,

dostal se mi do rukou fotoaparat (FED-5) se selenovym fotoclankem v roli
cidla expozimetru. Selenovy clanek je stary, vysviceny a "chciply" a
expozimetr nemeri prave idealne (prakticky vubec).

Protoze jsem v urcitych ohledech perfekcionista a mam rad veci, ktere
funguji tak, jak se od nich ocekava, zajima mne moznost bud nahrady, nebo
nejakeho "oziveni" stavajiciho cidla.

Mam tedy dotaz na pritomne chemiky - netusi nekdo, jakym zpusobem selen
degraduje? Predpokladam, ze v dnesni "osvicene" dobe bude velmi
problematicke nejake obdobne selenove fotoclanky sehnat (on je selen kapku
jedovaty), takze by mne zajimalo, jestli (treba) neexistuje nejaka moznost,
jak ten puvodni ozivit, jestli by nepomohlo nejake prebrouseni strany, ktera
je pristupna svetlu (kdyby degradovala treba jen nejaka vrchni vrstvicka) ci
nejaka aktivace pomoci chemie.

Puvodni selenovy fotoclanek ma rozmery cca 15x20x1.5 mm, je to vrstva (pry)
amorfniho selenu, nejak napatlana na kovovou desticku, druha elektroda na
strane privracene ke svetlu je (pravdepodobne) nejak napareny kovovy
prouzek. Cidlo mam bohuzel jen jedno, takze je to "bud a nebo".

Jako jedna z moznosti nahrady byla kdesi na jednom fotoserveru, zabyvajicim
se opravami hostorickych fotoaparatu, zminovana sice ne uplne elegantni, ale
nekdy dobre pouzitelna nahrada selenoveho clanku kremikovym fotoclankem
pouzivanym napriklad u "solarnich" kalkulacek. Vyzkousel jsem, asi by se to
v tomto pripade pouzit dalo, ale znamenalo by to nekolik pomerne drastickych
mechanicky uprav, do kterych se mi moc nechce (nenasel jsem tak maly
fotoclanek).

Externi expozimetr samozrejme mam, jde mi o to, aby pracoval ten, co je
vestaveny... Jako reseni, ke kteremu se asi uchylim, az vsechno selze, vidim
klasicke zapojeni s fotoodporem, mikroampermetrem v mustku a nejakou baterii
(akorat tu baterii tam nekam vestavet tak, aby sla v pripade poteby vymenit,
bude take docela vesele). V puvodnim zapojeni je ten selenovy fotoclanek
naprimo na mikroampermetru.

Nemate nekdo tip?

Diky.

Pavel Kutina

P.S.: Ano, ja vim, ze to u takovehoto fotoaparatu vuuubec nestoji za tu
namahu, ale fotoaparatu mam celkem mnoho (Nevim presne, tusim neco kolem
patnacti, do sbirky to ma daleko, ale vsechny tu a tam na neco pouzivam.) a
krome tohoto, ktery se mi dostal do ruky dnes nejakou nahodou, vsechny
funguji tak, jak maji.