Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHC uz bezi)

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Středa Leden 23 17:31:54 CET 2008

Tieto veci sa riesia uz dlhsie vzhladom na to ze elektronky na male
vykony sa uz takmer nevyrabaju a elektronky na velke vykony (>100kW)
zdvojnasobuju cenu kazsdych par rokov skoro podla moorovho zakona :-)
Polovodicove zosilnovace uz rutinne pokryvaju vykony okolo 300-500W na
jeden aktivny prvok.
Ked mam povedat svoj nazor, byt radioamaterom a mat volu investovat
trocha penazi a casu, elektronkami by som sa uz nezaoberal. Jano teraz
povie ze "ale flaska sa da zohnat za flasku, kondenzator sa da zohnat za
flasku, cievka sa da zohnat za flasku, transformator sa da zohnat za
flasku, tak preco mam ja chudobny radioamater kupovat tranzistor, navyse
ked nemam schemu ako to zlepit dokopy". Ma pravdu, ale jeho nazor budeme
pre tuto chvilu z cisto pedagogickych dovodov ignorovat :-)
Vysokofrekvencne tranzistory vyraba uz mnozstvo vyrobcov a vykonmi idu
naozaj do celkom zaujimavych cisel. Napr. tranzistory od Motoroly
(Freescale) kompletne pokryvaju spodne amaterske pasma do 70cm, vyssie
som nikdy nevysielal tak neviem frekvencie :-)
Vid.
http://www.freescale.com/webapp/sps/site/taxonomy.jsp?nodeId=0106B97520022A0225
ked si vezmeme napriklad MRF6VP11KHR6 tak tento jeden tranzistor pokryva
aj licenciu triedy A :-)
http://www.freescale.com/files/rf_if/doc/data_sheet/MRF6VP11KH.pdf?pspll=1
Vhodnym navrhom sa daju postavit bloky dodavajuce niekolko 100W
uzkopasmovo (typicke pre radioamaterov) alebo bloky s nizsim vykonom ale
velmi sirokopasmove (napr. 0.03-300MHz).
Tieto sa potom daju spajat dokopy takmer neobmedzene. Takto to urobili v
Soleil vo Francuzsku. Prave koli neustale stupajucim cenam elektroniek a
zhorsujucej sa dostupnosti sa rozhodli o elektronkach ani neuvazovat a
zacali vyvijat polovodicovy zosilnovac s vykonom radovo 100-vky kW (je
modularny). Clanok s detailami som stiahol a ulozil sem
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/koncak.pdf
je to trochu extrem ale ukazuje ze s pouzitim beznej technologie sa da
postavit polovodicovy zosilnovac rovnakych parametrov ako velke vykonove
elektronky. Okrem toho spominali ze vysiel lacnejsie ako jeden klystron
so zdrojom.
Jano zase povie "ale to je velmi zlozite a pravdepodobnost nepusti a
bude sa tam stale nieco kazit". Ano bude mat samozrejme pravdu, ale jeho
nazor budeme znova z pedagogickych dovodov ignorovat :-)
Aby som to zhrnul
- moj nazor je ze tranzistorove koncaky su pre radioamaterov dostupne
tak isto ako elektronkove, akurat sa do toho velmi nehrnu lebo este
nebolo publikovanych vela konstrukcii. Chce to cas
- u vykonov pre triedu C (tusim 100W) by som osobne elektronky uz
nepouzival, kupit jeden tranzistor a dat ho na plosak je pre mna
pohodlnejsie ako riesit vsetky problemy s ladenim a vysokym napatim
ktore su za flasku. 100W na 2m je otazka jedneho tranzistora, netreba
ani spajat moduly dokopy
- rozhlasove a TV vysielace radovo ~10kW sa uz s elektronkami snad ani
nevyrabaju, su poskladane z beznych 500W-1kW modulov
- v sucasnosti najvacsi polovodicovy zosilnovac ktory poznam je ten pre
soleil, z jedneho modulu tahaju takmer 200kW, vykon sa da zvysovat
jednoducho pridavanim aktivnych prvkov, je to uz len vec duplikacie
- sirokopasmove zosilnovace ktore som zatial videl pokryvaju frekvencne
pasmo od jednotiek MHz do 100-viek s vykonom do ~10kW

b.