rozhovor o havarii v JE

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Neděle Leden 6 18:31:53 CET 2008

> Jestli si to dobře pamatuju, tak v Černobylu ten problém vznikl při
> testování náběhu rezervního agregátu, který cirkuloval chladící vodu. Výkon

Ano oficialne a asi i skutecne to bylo asi tak jak pisete. Co se presne
stalo uz asi nikdo nezjisti, dost operatoru jiz zemrelo a je mozne, ze
si nekdo z nich svoji chybu na kterou nikdo neprisel vzal do hrobu,
stejne tak V. A. Legasov, ktery o deni bezprostredne po havarii vedel
asi nejvice, (udajne) spachal sebevrazdu jiz v roce 1988. Objevuji se
ruzne teorie o sabotazi, zde pritomny JL zcela urcite ma nejakou
konspiracni teorii ale nesmi nam ji rict apod. Osobne se priklanim k
tomu, ze to bylo proste selhani obsluhy (mozna spojene s ne dostatecnou
znalosti), jestli slo o pokus s nabehem zalozniho chlazeni nebo o jiny
pokus nevim. Podle nasledku mnoho odborniku rika, ze slo o selhani
chlazeni a moderovani reakce, reakce se pravdepodobne zastavila pred
explozi (pry asi 10sec - 2minuty) a slo o "parni explozi", vice pry uz
nikdo nedokaze zvenku posoudit a musime se spolehnout na oficialni zpravy.

> onen radioaktivní mrak. O několik dní později pak ještě jednou začala
> mohutně unikat radiace, ale záhy přestala a dodnes snad nikdo nezjistil, co
> to vlastně bylo...

To snad melo byt propaleni steny reaktoru a zastavili to stejne jako
unik z reaktoru tedy smesi pisku, olova a kameni. Ten unik a nasledne
zastaveni zaznamenaly satelity ale na snimcich neni presne patrne co se
kde delo.

> PS: Tak jsem našel poměrně podrobný rozbor situace, otázka je, nakolik je
> taky pravdivý: http://www.volny.cz/kostka2000/Cernobyl.htm

Jojo, cast se stupnici i se statistikou by povinne meli cist jak odpurci
tak priznivci JE.

Pavel