rozhovor o havarii v JE

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Leden 6 15:03:53 CET 2008

Zrovna před nedávnem jsem trochu pátral po podrobnostech o procesech v reaktorech. Vyplynulo z toho zajímavé zjištění:

Kladný teplotní koeficient reaktivity je specifickou vlastností kombinace grafitu jako moderátoru a lehké vody jako chladiva. Grafit je totiž výrazně lepší moderátor, než obyčejná voda. Když dáte vodu do grafitového reaktoru, chová se spíš jako pohlcovač neutronů. Důsledek je, že zatímco ve vodou moderovaných reaktorech její tepelná roztažnost zajistí záporný koeficient, v grafitových stejná teplelná roztažnost stejné vody končí kladným koeficientem.

Jen tak pro zajímavost čitě grafitový reaktor má teplotní koeficient poněkud nelineární a při teplotách někde nad 1500 °C nabývá dost vysokých záporných hodnot. Toho se má využívat v moderních reaktorech, jako je HTGR, nebo turboreaktory, kde se počítá s inherentní bezpečností založenou na tom, že pokud vytáhnete všechny řídící tyče, tak teplota v AZ nepřekročí 1600 °C, což by všechny komponenty měly přežít bez úhony.

hezký článek v češtině např zde:

http://proatom.luksoft.cz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2006052901

PH
  From: Pavel_t
  > myslím, že RBMK jsou úplně jiný reaktory a že havárie podobná té černobylské
  > je technicky nemožná stejně jako u našich VVER. A pouze hysteričtí

  KS150 a RBMK jsou dost odlisne reaktory jak pricipem moderovani tak i
  chlazenim a palivem. Ani u RBMK zrejme nedoslo k jaderne explozi ale k
  parni a reakce se pry zastavila jeste pred utrzenim vika, podle toho co
  lze na webu o pochodech v reaktoru a tomu jake mnozstvi plynu
  zabranujicimu reakci (tusim xenonu) a toho jak je popisovan prubeh
  exploze tomu lze i verit, navic to tu pred casem nekdo psal nebo posilal
  link. Nejsem si jist ale myslim, ze RBMK i KS maji teplotni koeficient
  takovy ze kdyz roste teplota roste i reakce, VVER (PWR obecne) maji
  koeficient zaporny takze reaktor se v pripade vypadku chlazeni sam
  zastavi ale dojde k jeho poskozeni coz je myslim pripad havarie v Three
  Mile Island kde byl v breznu 1979 znicen reaktor druheho bloku. Nejvetsi
  nebezpeci PWR je tedy unik radioaktivity pri manipulaci s palivem nebo z
  chladicich okruhu nikoliv exploze. Jake nebezpeci u KS150 by hrozilo
  presne nevim ale dovozuji si, ze tam by k explozi mohlo dojit.