[OT] jak rozdelat usporku ?

Pátek Leden 4 14:39:46 CET 2008

pokud vím, u zářivek postupně klesá i účinnost luminoforu - i když nevím jak
je to u úsporek. Kdysi se říkalo že zářivky se mají měnit i když ještě
svítí. Ale to už je před 25 lety. Tehdy kamarád akvarista tyhle staré
zářivky sháněl, protože prý vyzařují víc UV a to je potřeba pro rostliny.
Takže už z tohoto důvodu bych jí radši vyhodil. Pochopitelně když mi ta
čínská odešla po týdnu, rozdělal jsem jí spíš ze zvědavosti a koupil jsem
jinou, už druhý rok svítí v předsíni. Mám ale opačné zkušenosti - úsporky
neodcházejí, vydrží věci že jsem se divil. Nějakou 9 (nebo 11)W mám v
předsíni ve skleněné kouli kam se ztěží vejde a nemá šanci se tam
chladit.Smrděl z toho plast, kryt byl zažloutlý a zkřehlý, svítila možná 5
hodin denně a vydržela 8 let. Značku si nekamatuju. Ta nová možná míň hřeje,
nesmrdí :-)
Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, January 04, 2008 11:49 AM
Subject: Re: [OT] jak rozdelat usporku ?

Zdravím,
  nejsem sice pan Drozd, ale...
  Pokud se vlákno přeruší, ale ještě má dostatečnou emisní schopnost, lze se
pokusit o "opravu" jeho zkratováním. Takto běžně opravuji klasické zářivkové
trubice, u kterých vznikne tato závada. Normálně omotám kolíky přerušeného
konce kouskem neizolovaného drátu, zasadím zpět a rozsvítím. Doba startování
může být delší, ale nakonec se zářivka chytí. Už jsem dokonce používal
zářivku s oběma přerušenými vlákny. Ta už startovala celkem dlouho (tak půl
minuty), ale nakonec se přeci vždycky chytla.
  Pozor, pokud naopak zůstane vlákno celé, ale vyčerpá se emisní schopnost,
tak tato oprava samozřejmě nepomůže. To se pozná tím, že zářivka neustále
bliká, neboť neudrží výboj a startér tedy stále startuje.
  Nevím, zda elektronika úsporek bude zkrat na vlákně snášet, ale snad by
mohla...
    S pozdravem Pavel Troller