RE: Závada CRT monitoru

Zíka Aleš Ing. Ales.Zika@pel.br.ds.mfcr.cz
Pátek Únor 22 11:40:44 CET 2008

> U niektorých televízorov,alebo monitorov môže cvakanie,podobné
> cvakaniu
> relé spôsobiť magnetostrikcia jadra VN trafa,pri naskočení a výpadku
> VN..Treba sa podívať do monitora,či tam nejaké relé vôbec

	Tohle mě taky napadlo, když mi to táta do telefonu popisoval, ale relé tam skutečně je, minimálně jedno poblíž zdroje, a je i slyšet dvojklik, jak přitáhne a hned zase odpadne (nebo naopak).

	Ještě mě napadlo, jakým způsobem se vůbec řeší to roztahování obrazu? Já se kdysi naivně domníval, že u monitorů s digitálním ovládáním je tohle všechno řešeno na přímo úrovni elektroniky řízením průběhu vychylovacích napětí, a když jsem pak před mnoha lety jeden takový monitor rozebral, nestačil jsem se divit, co je kolem obrazovky cívek "navíc", právě kvůli těmhle korekcím (nejvíc se mi líbila ta kruhová na natáčení obrazu :-).
	Nejde měnit šířku obrazu a soudkovitost, lichoběžník trochu jo, ale nic moc (nevím, jaký rozsah měl normálně), vodorovný posun a všechny svislé korekce jdou. Jestli se z toho taky nedá usuzovat na příčinu, že je něco s vodorovným rozkladem jsem usoudil taky, ale nevím jak moc s tím popsané korekce souvisí.

			Aleš Zíka
			http://results.cz