OT: chemický dotaz

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Únor 16 04:40:47 CET 2008

> Dobrý večer,
> mám tady takovou starou NiCd baterku, kterou bych chtěl "přeškolit" na vyvíječ vodíku. Vodík a kyslík sice vzniká při přebíjení (na článku je 1,75V), ale článek bublá i při přepólování (U= cca -0,5V). Co se děje při přepólování? Taky vzniká vodík a kyslík? Nějak mi nejde do hlavy že by k rozkladu vody stačilo mnohem menší napětí. Nebo se tam děje ještě něco jiného?
>
> Anděl
Zdravím,
  dle mého to bude taky vodík a kyslík, ale vznikající na opačných elektrodách. A menší napětí mu stačí jen dočasně, než se ta baterie vybije nebo zničí. Je třeba si uvědomit, že vznik vodíku a kyslíku na elektrodách je vlastně děj podobný běžné elektrolýze vody (ne-li totožný), ale v případě, že elektrody jsou z různých materiálů (jako v případě baterií), pro jednu polaritu (tu "správnou") se vlastně efektivně z hlediska elektrolýzy jedná o antisériové zapojení externího zdroje a vnitřního elektrochemického napětí toho článku, zatímco pro opačnou polaritu jde o zapojení sériové (proto taky určitě teče mnohem více proudu) a tedy je napětí vnějšího zdroje nižší.
     S pozdravem Pavel Troller