Napajeni LEDek

Bitovod hw@prelude.cz
Středa Únor 13 19:39:32 CET 2008

Obavam se, ze ten vypocet neni uplne spravny, resp. vypocet mozna ano, ale
logika ne.

Mam-li 20V zdroj a 4V LED, musim na stabilizatoru pro jednu LED "propalit"
16V pri 100mA, tedy na stabilizatoru pro jednu LED prevedu na teplo 1.6W.
Mam-li 20V a 5ks 4V LED v serii, pak ztracim na stabilizatoru 0W...

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Petr Zahradnik" <clexpert@clexpert.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, February 13, 2008 7:29 PM
Subject: Re: Napajeni LEDek

Puvodni zprava ze dne 13.2.2008 od balu@home:

> zdroj prudu ma nejaky minimalny ubytok na stabilizatore plus ubytok
> na snimacom odpore. Tento vykon je pre obvod strateny. Ked zapojim
> do serie 5 tych lediek tak tam bude len jeden vykon na stabilizatore
> a len jeden na snimacom odpore. Takze nevyuzity stratovy vykon bude
> len 1/5 nevyuziteho stratoveho vykonu ako keby tam bolo 5
> stabilizatorov. Alebo som uz prepracovany a niecomu nerozumiem?

No at pocitam, jak pocitam, na 5x takovou ucinnost nedojdu. Psal jsi,
ze se 5x zvysi ucinnost, ucinnost je v procentech. Musel bych mit
ucinnost 20%, aby sla zvysit 5x na 100%, je to tak? Ucinnost pocitam
jako pomer potrebneho prikonnu a dodaneho prikonu.

3,6V LEDka 100mA, potreba 0,36W x 5 kusu = 1,8W potrebny prikon

a) 5V zdroj x 100mA x 5 kusu = 2,5W, ucinnost 72%

b) 24V zdroj x 100mA = 2,4W, ucinnost 75%

c) 20V zdroj x 100mA = 2W, ucinnost 90%

Tak kdyz je ucinnost 72% a zvysili bychom ji 5x, dosli bychom na
takove male perpetum mobile. Je to tak?

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem