NiCd baterie

Vláďa Anděl vaelektronik@vaelektronik.cz
Úterý Únor 12 21:34:12 CET 2008


Jej, tak jsem si zase početl o bezelektrolytových baterkách :-))
takže: kousek z článku který jsem teď psal pro PE - není o baterkách, ale o 
12V zdroji a psal jsem tam i o zálohování baterkou.

Baterie NiCd existují ve dvou verzích, které se liší koncem nabíjecí 
charakteristiky a způsobem použití. Otevřené provedení článků (články s 
kapsovými elektrodami, s otvory pro dolévání vody) se používá např. jako 
startovací a osvětlovací u železničních vozidel, v drážních a důlních 
přenosných svítilnách a jako záložní zdroje v průmyslu. Při nabíjení se 
nabijí obě elektrody, po nabití na kladné elektrodě vzniká kyslík a na 
záporné vodík. Při přebíjení v článku ubývá voda, kterou je třeba doplňovat. 
Článek na konci nabíjení dosáhne napětí až 1,8V, ale za dostatečnou dobu se 
nabije už při 1,4V. Tento typ článků je vhodný i pro dobíjení konstantním 
napětím. Vhodné dobíjecí napětí je 1,42V na článek a baterii nevadí trvalé 
vybití ani přebíjení, pokud je pravidelně doplňována voda. U NiCd článků 
dochází při dlouhodobém nabití k rekrystalizaci elektrodových hmot a tím k 
zvětšování vnitřního odporu. Pro snížení vnitřního odporu je třeba baterii 
cca 4x do roka vybít a nabít. Životnost těchto baterií je 10 až 20 let při 
poklesu kapacity na 60%. Pokud nevadí kapacita okolo 50% a vyšší vnitřní 
odpor, můžeme používat vyřazenou i více než 30 let starou baterii. Bližší 
informace o provozu a údržbě je možné najít na stránkách výrobce Saft-Ferak.
Druhým typem NiCd článků jsou články hermetické (např. tužkové). U nich je 
záporná elektroda předimenzovaná tak, aby se nikdy úplně nenabila. V článku 
nesmí vznikat vodík. Po nabití kladné elektrody vzniká kyslík, který oxiduje 
zápornou elektrodu a tím jí vybíjí. Při přebíjení se přebytečná energie mění 
na teplo a ohřevem napětí článku klesá. Tento pokles vyhodnocují 
rychlonabíječky pro ukončení nabíjení. Napětí na konci nabíjení je cca 1,5V 
a příliš se neliší od napětí potřebného pro nabití. Tyto baterie se nesmí 
používat v režimu dobíjení konstantním napětím, pokud není dobíjecí proud 
omezen pod 0,1C. Mohlo by dojít k nekontrolovanému nárůstu dobíjecího proudu 
a k explozi s následným požárem. Pokud se nabité elektrodové hmoty dostanou 
na vzduch, jsou vysoce hořlavé může dojít i k jejich samovznícení. U 
hermetických článků je též problém s rekrystalizací aktivních hmot, což je 
známé jako paměťový efekt. Pokud u článků s tenkým separátorem narostou 
příliš dlouhé krystaly, mohou prorůst i skrz separátor a způsobit zkrat. 
Proto je potřeba tyto baterie pravidelně několikrát do roka vybíjet.

Takže tolik úvodem. Jinak baterka není zas tak nezničitelná, stačí aby do ní 
někdo nalil nějaký sajrajt. Viděl jsem na dráze už i baterky bez zátek a s 
nacintanou maltou uvnitř :-)
U starých baterek je dobré vědět, co se s nimi dělalo. Pokud je někdo 
vyřadil při kontrole kapacity, dá se předpokládat že tam bude vyměněný 
elektrolyt a baterka bude naformovaná. Když po formovacích cyklech nevyjde 
kapacita, vymění se louh a když zase nevyjde, teprv se vyřadí. Starý louh je 
zkarbonizovaný, nachytá z desek a ze vzduchu CO2. To snižuje kapacitu, 
zvětšuje vnitřní odpor a samovybíjení. Elektrolyt je dobré sehnat hotový. 
Není tam jen KOH (musí být čistý a rozpuštěný v destilce), ale přidává se i 
20 nebo 50 (podle typu baterek) g/l LiOH. Lithium zlepšuje vlastnosti 
baterie (snad snižuje samovybíjení). Jinak pokud máte baterku na chalupě a 
jedete tam jen občas, bylo by dobré k ní připojit nějaký solární článek pro 
dobíjení (alespoň pokrytí samovybíjení), není potřeba to regulovat. Svítím 
ve sklepě s baterkou 10x KPL24 a musím jí 4x do roka nabíjet. Přijdu tam jen 
občas, víc se to vybije samovybíjením. Teď jsem tu baterku měřil a po 25 
letech má jen 45% kapacity :-)) Ale funguje :-)

Anděl


----- Original Message ----- 
From: <dvorak.peter@volny.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, February 12, 2008 3:27 PM
Subject: NiCd baterie


Zdravim vsechny konferujici,
Mam moznost ziskat na chatu vyrazene NiCd baterie KP M 120 vyrobce Ferak,
jednu baterii uz mam doma, baterie byla kompletne vybita, napeti na clancich
bylo kolem 100mV, tak jsem ji cvicne nabijel cca 5 hodin prodem 3A.
Cela baterie pomerne rychle ozila a na clancich bylo cca 1.37V a behem
cca 20 min zacaly plynovat. Dotaz na mistni "aku guru": Ma smysl se
tim dale zabyvat, eventuelne je nejaky postup "oziveni" takove baterie,
co pripadne zmerit. Elektrolyt jsem jeste nemenil. Predem dekuji za
info.
Petr

P.S.
Na nove nemam ;o))


-- 
ABSOLUTNÍ NOVINKA --- L-Carnitin + HCA Thermoslim --- Miluj své tělo.
Zbav
se kil! SPECIÁLNÍ NABÍDKA PRO ŽENY nyní Synephrine Thermo Tabs 30
ZDARMA
http://www.sportobchod.cz/survival





-- 
P.S. Trápí tě mikrospánky v autě? Vyzkoušej tuhle novinku:
http://www.sportobchod.cz/rescue-coffeinum-200-mg-liquid.htm


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list