Re: Stare formaty floppy (bylo Záhada IDE ZIP mechaniky)

Rollfree rollfree@volny.cz
Pátek Únor 8 15:02:48 CET 2008

Kapacita souvisela s ruznymi otackami machaniky.
Formaty SD a DD pouzivaly 250 rpm, kdezto HD
pouzivalo 300 rpm. Datovy tok byl u HD dvojnasobny,
ale pocet sektoru vysel diky vyssimu rpm mensi
(15 misto 18 pri standardnim formatovani 512 byte/sec).

Puvodni viceformatove mechaniky skutecne pri prechodu
mezi DD a HD menily otacky a prenosova ruchlost pak
byla u HD dvojnasobna (500 kbit/s HD, 250 kbit/s DD).
Kdyz prislo IBM s modelem AT, ktery mel HD mechaniku,
tak tam osadili mechaniku, ktera se tocila stale vyssi
rychlosti (300 rpm) a zapis ve formatu DD vyresili tak,
ze pustili data rychleji (misto 250 kbit/s dali 300 kbit/s).
Od te doby HD mechaniky 5.25 maly prepinatelny
rezim, jestli maji nebo nemaji menit rpm pri prechodu DD/HD.

Kapacita 720 kB se oproti standardni DD 360 kB dela
zvysenim poctu stop, zaznamova rychlost je stejna
(u 5.25 mechanik 98 misto 48 tpi). Ve standardu PC
sice rezim 720 kB na 5.25 neni, ale dalo se ho
dosahnout a bylo to v te dobe velmi levne a velmi
spolehlive (HD diskety staly vyrazne vice nez DD).

Jinak ke spolehlivosti : zaznam na 5.25" byl nesrovnatelne
spolehlivejsi, nez na 3.5".
Nikdy jsem nechapal, ze lidem tak malo zalezi na svych
datech a tak moc na designu/pohodlnosti, ze do 3.5"
vubec jdou. Provozoval jsem 5.25 hodne dlouho a krome
jedne umyslne sabotaze jsem nikdy (skutecne nikdy)
nezazil necitelnou disketu. To na 3.5" je naopak problem
se ctenim prakticky bezny provozni stav.

rollfree