Odp.: Re: Odsávačka

hw@itherm.cz hw@itherm.cz
Čtvrtek Únor 7 20:50:03 CET 2008

Předmět:	Re: Odsávačka
Od:	Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>
Datum:		07.02.2008 19.25

Pochopitelně pod tím broukem nesmí být hejno SMD a když, musí být na lepidle
(to ale obvykle je).
Anděl

----- Original Message -----
From: "Glajc Pavel" <pavel.glajc@del.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, February 07, 2008 6:59 PM
Subject: Re: Odsávačka

Možná budu trochu za rebela, ale zkuste si odpovědět, zda tu odsávačku vůbec
potřebujete.
Předně pokud děláte jednoho malýho brouka denně DIL14 a méně, tak bych do
odsávačky vůbec neinvestoval.
Další věc je zda odsávačku nebo profuk.
Já osobně mám jasno - profuk.
Pokud máte brouka v prokovené díře menší nebo rovno 0,8mm tak s použitím
odsávání ho stejně nedostanete. Hlavně pokud bude osazen nadoraz. Pájce
totiž nejste schopna udělit potřebné zrychlení. Pro uvedený příklad
potřebujete na trysce o průměru 1mm, tlak alespoň 1,5at - osobně
odexperimentováno. Toho ale s odsátím ani do absolutního vakua nedosáhnete.
Takže nezbývá než foukat. To má ale háček. Rozfoukáte a rozprskáte pájku po
desce.

Jedno z možných řešení - osobně používám. Odsaju licnou všechen cín co to
jde, obvykle z díry se mu moc nechce, chce to víc kalafuny, ale když nejde,
tak ho ani moc nenutím. Je nutno zkontrolovat, zda není moc cínu zhora,
obvykle napájecí piny, kdyžtak taky odsát. Pak nastoupí profuk. V dílně
používám tlakový vzduch z rozvodu, nahřeju opatrně trafopájkou, rychle
odfouknu. Používám normální ofukovací pistoli co bývá o obráběcích strojů.
Při troše šikovnosti to ani moc nenaprská okolo. Kdo má strach, že se mu to
nalepí může použít silikonový olej, pak se to nenalepí. Jdu pin po pinu a
zároveň zkontroluji lehkým povikláním zda se pin uvolnil, až brouk sám
vypadne. Místo licny je též možno použít silikonovou bužírku systém Danhard.
Teď se chystám na vylepšení, na rozvodu mám redukční ventil, kde můžu
nastavit tlak, pak to půjde na elektromagnetický ventil a třeba do injekční
stříkačky s vyměnitelným hrotem. To aby profuk byl cílenej. Vzdálenost mezi
ventilem a stříkačkou je třeba volit co nejkratší.

Doma mám ledničkovej kompresor, regulaci tlaku mám odfukováním do vzduchu,
trysku 1mm a vyhovuje mi to. Chystám se na zásobník z PET lahví, počítám tak
6-8 2litrovejch flašek, pak by to chtělo redukčák a elmagventil. Nezkoušel
někdo kolik vydrží PETka? Já zatím skončil na 8atm a noproblem.

Na velké bagrování desek používám plynovej profuk, hořák v maximu kolem
2kW - měřeno kalorimetricky, ohřívání měděného šneku, kterým valí stlačenej
vzduch. Regulace vzduchu na vstupu redukčákem, hořák jehlovým ventilem.
Zásobník na dvě deci propan-butanu. Dá se s tím krásně dělat HAL i místně,
cínovat desky, čistit ucpané dírky a spousta dalšího. Home made, spousta
soustružnické práce, ale mám Brutuse rád.

SC7000 mám taky, není špatná určitě dobrá do kufru na cesty.
Má ale nějaký mouchy. Osobně mi moc nevyhovuje doba nahřívání, okolo minuty.
Další nevýhoda - nedá se hodit teplá do kufru. Další strašná vlastnost je to
věčný čištění zásobníku na cín při odsávání. Pomalý náběh podtlaku, hlavně
když se tam nechá ten filcovej filtr, já ho mám pryč, ale zase se víc zas..á
ten zásobník, hlavně když se používá víc kalafuny nebo tavidla, v dírkách se
to ucpává. Osobně odsávání moc radši nepoužívám, mám jiné metody. Mám ji
teměř stabilně nastavenou na profuk. Při ucpání výstupní trysky vystřelí
zásobník, tam je to nastaveno dle mého soudu zbytečně moc citlivé. Mám to
zašprjcovaný kusem papíru a i když to jde občas pořádně do tlaku, tak s tím
kompresor nemá problémy. Nevím jestli jde koupit volitelnej hrot, osobně
bych radši volil 0,8, aby vzduch zbytečně neutíkal okolo. Mám 1,0 a nic moc.
Do 1,5 bych vůbec nešel. Cena hrotu je taky strašná. Kdybych ji používal
častěji, asi bych si udělal hroty výměnné. Mám ji asi 7let v používání tak v
průměru jednou týdně, vážné problémy nebyly. Jo taky to při startu trochu
cuká s rukou, nevýhoda při titěrných  činostech, ale není to zas tak
strašný, abych na ni jen neplival.

Jo a nejhorší odsávačka je taková ta pístová to je kazisvět na tišťáky.

Taky mám Wellera síťovýho Magnastata s balonkem, není špatnej, ale to
čištění....

Stejně nejradši používám trafopájku a spoustu fint, který s mikropájkama ani
náhodou.

Uf to jsem se rozkecal... děkuji za pozornost.

Pavel Glajc