Pohyb po naklonene rovine

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Únor 4 21:28:00 CET 2008

Mam obavu, ze pri rychlostiach ktore sa dosahuju pri jazde na sankach (nemyslim tym tych magorov v tom ladovom tobogane ale normalne sanky na snehu) sa odpor vzduchu neuplatni.

Tu je vysvetlenie ozaj asi v tom mechanizme ako sa meni koeficient trenia so zatazenim resp. s tlakom (lad sa pri tom tlaku meni na vodu) - spomente si na korcule.

Mimochodom to volny pad nie je, zrychlenie je mensie a je dane sklonom drahy (zamyslite sa nad dvomi medznymi pripadmi).

wek

-----Original Message-----

From:  Tony Malecký <tony@malecky.cz>

No, kdy¾ vyskoèím z letadla, taky jsem rychlej¹í ne¾ mùj instruktor kterej
má o 20kg míò ne¾ já. je¹tì rychlej¹í by byl tandem pokud by nemìl brzdící
(a stabilizaèní) padáèek.

Kdyby se skákalo ve vakuu. bylo by to trochu jinak :-)

Nevím jestli to nezjednodu¹uju moc, ale jízda na saních z kopce i na
bruslích nebo na kole z kopce je v podstatì pád.

No a vysvìtlení proè tì¾¹í èlovìk ve volném  pádu padá rychleji je celkem
jednoduché. Zrychlení sice nezále¾í na hmotnosti, ale zrychluju jen prvních
pár vteøin. Pak mám témìø stabilní rychlost která závisí na odporu vzduchu
(nezávislé na hmotnosti) a na pøita¾livé síle která na hmotnosti zále¾í. Na
kole jsou tam navíc je¹tì dal¹í odporové síly, ale to na principu nic
nemìní...