Pohyb po naklonene rovine

Tony Malecký tony@malecky.cz
Pondělí Únor 4 21:19:18 CET 2008

No, když vyskočím z letadla, taky jsem rychlejší než můj instruktor kterej
má o 20kg míň než já. ještě rychlejší by byl tandem pokud by neměl brzdící
(a stabilizační) padáček.

Kdyby se skákalo ve vakuu. bylo by to trochu jinak :-)

Nevím jestli to nezjednodušuju moc, ale jízda na saních z kopce i na
bruslích nebo na kole z kopce je v podstatě pád.

No a vysvětlení proč těžší člověk ve volném  pádu padá rychleji je celkem
jednoduché. Zrychlení sice nezáleží na hmotnosti, ale zrychluju jen prvních
pár vteřin. Pak mám téměř stabilní rychlost která závisí na odporu vzduchu
(nezávislé na hmotnosti) a na přitažlivé síle která na hmotnosti záleží. Na
kole jsou tam navíc ještě další odporové síly, ale to na principu nic
nemění...

Nebo to není to samé?

Tony OK1HMA

----- Original Message -----
From: "Galloth" <lordgalloth@gmail.com>
To: <Hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 03, 2008 8:11 PM
Subject: Pohyb po naklonene rovine

trochu OT, ale mě právě zajímala správná odpověď na tuto otázku. Když
jedu na saních, jsem také rychlejší než má lehčí sestra :-))))))))))

Zdeněk

Problem: Jedu na kole (sani) dolu s kopce, proc je nekdo ma nekdo
tezsi dole vetsi rychlost, kdyz podle stredoskolskych vzorecku na
hmotnosti nezalezi.

Podle me je odpoved v tom, ze na hmotnosti nejakym zpusobem zavisi
koeficient odporu (treciho, valiveho). Jako neco ve smyslu, ze kdyz si
sednu na sane a jsem tezsi, tak se sane vice zabori. Ale pak by meli
jet spise pomaleji.

Druha moznost je setrvacnost. Predpoklad pro to je, ze uz na zacatku
se odrazime (slapneme do pedalu) a proto ten tezsi ma i rpi stejne
rychlosti odrazeni vyssi energii a to se projevi na rychlosti.

--
Jan Kastil
galloth@jabbim.cz