Pohyb po naklonene rovine

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Neděle Únor 3 21:50:54 CET 2008

Mno, je to stale zakladna stredoskolska fyzika.

Pri obycajnom klzani telesa sa meni potencialna energia na kineticku, a kedze v oboch figuruje hmotnost v rovnakom rade, jednoducho sa vykratia.

S trenim (sanky) je to inak, nezavisi od hmotnosti, takze z mensieho mnozstva potencialnej energie ktoru ma lahsi jazdec spotrebuje viac.

U bicykla je zase ten zrut energie nezavisly na hmotnosti energia otacajucich sa kolies.

Mimochodom, s tym bicyklom som urobil tuto chybu (zanedbanie rotacnej kinetickej energie kolies a retaze atd.) ked som robil SVOCku na temu fyzika bicyklovania. Nech mi je aspon trocha k dobru pripisane to, ze aj ked sme mali na to asi dva mesiace, robil som ju samozrejme posledny vecer pred odovzdanim. Zaujimave je, ze fyzikarka nou bola unesena a vobec si tuto - dost zasadnu - chybu nevsimla...

wek