Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Únor 3 21:30:39 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Galloth:

> Akademicka pudo by mela byt royhodne nemela byt komerecni v tom
> smyslu, ze by nemela preferovat nejakou komerecni firmu pred jinou a
> mela by poskytovat znalosti vsech casti zkoumaneho oboru.

Tim, ze se elektronicka objednavka obedu v menze musi udelat ve Wordu
nebo Excelu, kdyz to dotycny nechce donest na papire, snad nevznika
preference nejake komercni firmy ve smyslu naruseni studia. Kdyz je
skola vybavena sicimi stroji Minerva Bobin, tak snad take ne.

> O tom docela pochybuji. Pred par lety se neco podobneho resilo pro
> VUT a nakonec se od toho upusitlo, protoze zdrojaky by nebyli stejne
> kompletni, uz vubec by nebyly k poslednim verzim a byli by nahraty
> pouze na jednom (nebo nekolika malo PC - uvedomte si, ze jen fakulta
> informatiky ma v prvaku 600 studentu, takze je jedno jestli by ten
> PC byl jeden nebo deset) a to PC by nesmelo byt pripojene k siti,
> nesmelo by mit vypalovacku ani nic jineho pres co by se ty zdrojaky
> dli vynest a spousta dalsich obstrukci ktere si ted uz nepamatuji.

A jak jinak zabranit jejich sireni?

> Viz odkaz co je to akademicka puda. Korespondenci bych cekal v
> takovem formatu, ktery si muzu precist bez zavislosti na OS. A
> vsichni vime, ze takovych formatu je samozrejme dost.

Takze v cem konkretne tedy korespondovat a predavat dopisy, tabulky,
technicke vykresy, abych mohl pouzit IQ-151, PMD-85 a ZX Spectrum?

> Docela nechapu, proc si napr jista docentka s MZLU nemuze nechat
> pusit prezentaci udelanou v pdf a musi ji mit v powerpointu
> (prohlizec pdf na tom PC je). Upozornuji ze nemluvim o tom, ze ona
> by tu prezentaci vytvarela, ona si ji am JEN prohlednout.

Formaty PDF a PPT nejsou zamenitelne. Kdyby byly zamenitelne, jeden z
nich by prece nemusel vubec existovat. Je jednoduse obvykle, ze se
prezentace delaji v Power Pointu, tedy v programu, ktery je prave pro
tyto ucely urceny.

> Prispusobit se musim, ale nemusim to delat rad a urcite se proti
> tomu prece muzu ozyvat.

To je pravda :-)

> A ted bud muzete nainstalovat Windows plus vsechno ostatni na svuj
> PC (a resit problemi s financemi, licencemi,...) a nebo nemusite pri
> studiu svuj pocitac pouzivat a muzete vsechno delat ve skole na
> ucebnach, coz ovsem znamena, ze vetsinu dne stavite zavreny v
> pocitacove ucebne, kde vam na nohy fouka klimatizace..

Takze koukam, ze alternativa existuje. Skola tedy poskytuje vsechny
prostredky. Tak kde je problem?

Kdyz jsem ja byl na vysoke skole, tak jsem zadny notebook nemel, nikdo
nemel. Kdyz jsem mel neco udelat, musel jsem si najit nejaky volny
terminal v nejake budove skoly po meste nebo jet pres cele mesto do
vypocetniho strediska a tam o nej take bojovat.

Tedy ja nevim, co mam na to rict. Ted jsou takove moznosti, ze me se o
tom tenkrat ani nesnilo. A take to slo. Co to znamena koupit si
Windows a Office (cena pro studenty je smesna) proti tomu, kdy zadne
pocitace nebyly? Co ja bych za to tenkrat dal, kdybych se mel tak, jak
se maji studenti dnes. My jsme museli nejen chodit na ucebny, my jsme
nemeli ani internet, my jsme museli sedet v knihovnach...

> A na kolika z nich to pak opravdu bezi?

Nevim. Ja mam Windows.

> V lete jsem si koupil internet od poskytovatele U:fon. Doba na
> odstoupeni od smlouvy v rpipade problemu byla asi mesic. Po celou tu
> dobu me tvrdily, ze ovladace k Linuxu budou ze je to jen otazka
> casu, ze ted jim vypadla stranka, ale ze hned jak to zprovozni, tak
> si tam muzu stahnout instalacni soubory rpo linux a pobezi mi to tak
> jak pod windows. Je unor a jedine co muzu delat kdyz chci jejich
> internet pod linuxem je najit si navod na rootu a podle nej to
> sprovoznit. Na jejich strankach neni ANI odkaz na ten navod.

A za to muze take Microsoft? :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem