Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Únor 3 20:56:59 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Pavel Troller:

> Akademicka puda se lisi od jine tim, ze by zde mela platit
> nezavislost na komerci, objektivita a nestrannost.

Proc by to tak melo byt? Ja to nechapu. Akademicka puda (me se z
tohoto vyrazu dela blbe, protoze mam osobni zkusenost s jednou vysoce
postavenou kravou z plzenske vysoke skoly, ktera se vydava za
akademicku, chodi v tech habitech a pritom ma moralni uroven horsi nez
parchant) je proste normalni skola. Skola prece nemuze byt odtrzena od
reality. Skola je navic sama komercni.

Apple Macintosh se v USA rozsiril v takove mire pouze proto, ze Apple
meli velmi dobry prodejni program pro skoly a dodavali do skol tyto
pocitace velmi vyhodne. Vicemene se dostal do vsech skol a byl proste
vsude. Studenti se na nem naucili pracovat a pak ho sami chteli
pouzivat v zivote a v praci. Nevidim na tom nic spatneho.

Takovy model je naprosto realny a podle me zcela spravny. Ja myslim,
ze vubec nikomu neprijde divne, ze treba spolecnost AutoCAD skole
poskytne potrebny software, aby se studenti mohli na tomto programu
ucit. Prinos je zde pro obe strany, skola ma vynikajici ucebni
pomucku, studenti prijdou do styku s realitou a jsou pripraveni na
praxi, protoze az prijdou do pracovniho procesu, budou prave v takovem
prostredi pracovat.

Pak nevidim zadny duvod, proc by nemohl takto fungovat kdokoliv jiny.
Vcetne Microsoftu. Az prijde student do prace, nastoupi po vysoke
skole s holou prdeli na nejake misto pomocnika, tak si rozhodne nebude
moci vyskakovat, ze chce do prace nakoupit tohle a tohle a tohle.
Jednoduse bude muset pracovat s tim, co v te firme maji. A s nejvetsi
pravdepodobnosti tam pro psani dopisu a tabulek budou instalovane
Microsoft Windows a Microsoft Office.

Stejne se ve skole uci na motorech ze Skodovky, na simulatorech
Boeingu a ja nevim na cem vsem. Netyka se to jen software.

Zadna nezavislost komercniho subjektu (skoly) na komerci neexistuje a
nemuze existovat.

Objektivitu a nestrannost zajistuji ucitele, profesori a dalsi
pohlavari. Tam je problemu daleko vice nez s nejakym softwarem od
Microsoftu.

> Studenti by meli byt vzdelavani tak, aby si osvojili objektivni
> znalosti z daneho oboru, bez ovlivnovani komercnimi subjekty,
> prosazujicimi sve zajmy.

V tom, aby si osvojili objektivni znalosti z daneho oboru, studentum
nic nebrani. Ze pro svou plnohodnotnou praci potrebuji nejaky poradny
nastroj, jakym je osobni pocitac s modernim operacnim systemem
Microsoft Windows a kancelarskym balikem Microsoft Office, to
neznamena, ze nejsou schopni se neco naucit, nebo snad ze jsou nejak
ovlivnovani komercnimi subjekty.

Tohle je proste dneska standard. At se to nekomu libi nebo ne. Ja
chapu, ze se vztekas, mozna ti to pridelava praci, ale zrovna tak by
ses vztekal, kdybys musel nosit jeste logaritmicke pravitko a na
zadech rysovaci prkno, protoze se bude pocitat na logaritmickem
pravitku a rysovat ne na linuxu, ale na prkne. To jsou proste
pravidla, jsou dana a budou se dodrzovat.

> A prave to nelze povazovat jednoznacne za vyhodu. Nevim, zda je Vam
> znamo, ze kdokoli, kdo nahledne do zdrojaku Windows ci jineho
> blizkeho produktu firmy Microsoft, je automaticky vyloucen i do
> budoucna z moznosti prispivat k jakemukoliv projektu s podobnou
> funkcionalitou mimo M$ (napr. wine, samba atd). V opacnem pripade
> bude totiz vydan v nebezpeci, ze bude zalovan firmou M$ nejen on,
> ale cely projekt, na kterem spolupracoval. To neni legrace, to uz se
> bohuzel stalo.

Nevim, ze to tak je, ale to je prece celkem jedno. Zalovat muze
kdokoliv kohokoliv a nestranny soud rozhodne, kdo je v pravu a kdo ne.

> Domnivam se, ze zrovna strategie "pootvirani" zdrojaku Windows je
> velmi dobre promysleny tah, jakym poskodit Open Source komunitu.

No jo, ono se vzdycky neco najde :-) Co na tohle mam rict? :-)

> Proc dali k dispozici zdrojaky ? Ja kdyz to udelam, ocekavam
> automaticky, ze me algoritmy budou pro druhe inspiraci a pouziji
> jich. Proto to delam. M$ je zverejnuje ze zcela opacnych duvodu -
> aby jich uz nikdo jiny pouzit NEMOHL.

A kdyz je nikomu nedam, tak je nekdo jiny snad pouzit muze (kdyz je
nezna)?

> Takze pokud rekneme nekde v prvaku ve vyuce programovani treba i v
> dobre vire, z neznalosti vyse uvedeneho, nejaky ucitel ukaze na
> jedne prednasce kus source windows, vlastne tim prave znemoznil svym
> studentum spolupraci na techto projektech. A to je presne to, co by
> se na akademicke pude stat v zadnem pripade nemelo.

Ja zase nad tim v takovych souvislostech nepremyslim, bohuzel, na to
nemohu reagovat.

> Rozhodne ve standardnich. Myslim, ze uz jsem na to odpovidal drive,
> nebudu se opakovat.

Ja myslel konkretne v jakych formatech. Jako uplne normalne konkretne.
V cem tedy psat dopisy a diplomove prace a delat korespondenci? V cem
konkretne delat tabulky? V cem konkretne delat prezentace? V cem
konkretne kreslit 2D/3D vykresy?

Aby to bylo standardni a bezpecne a mohl jsem s tim pohodlne pracovat
take s mym notebookem s nainstalovanym operacnim systemem MS-DOS 6.22.
A kdyz se mi notas nejaky den bude zdat moc tezky, abych to zvladl s
Psionem 5mx s operacnim systemem EPOC?

> Prave proto mluvim o tom, ze na akademicke pude by to tak byt
> nemelo. Pokud chci jit za vzdelanim, nemel bych byt nucen akceptovat
> neco, co je proti mym zasadam. To same samozrejme plati o statnich
> institucich atd. Pokud jde o privatni firmu, tam mate naprostou
> pravdu. Pokud mi to nevyhovuje, nemusim tam jit delat.

Skola je komercni instituce jako kazda jina. Vzdycky budes muset
akceptovat neco, co je proti tvym zasadam. Tak to proste je, at se ti
to libi nebo ne.

Priklad. Budes chodit na ekonomickou skolu. S nejvetsi
pravdepodobnosti se budes muset naucit psat na psacim stroji. At se ti
to libi nebo ne, budes muset umet datlovat na mechanickem psacim
stroji (ja tedy doufam, ze to tak stale je, byt jsem na ekonomku nikdy
nechodil). Pak se budes ucit ucetnictvi a je zde 100% pravdepodobnost,
ze se setkas s nejakym ucetnim programem, ktery se budes ucit ovladat.
At se ti to libi nebo ne, ten program za tebe vybere skola. S nejvetsi
pravdepodobnosti si nebudes moci vybrat jiny program, protoze proste
ucitel se nebude kvuli tobe ucit specialne neco jineho.

Priklad. Budes se chtit vyucit leteckym mechanikem. Velmi
pravdepodobne se budes ucit na nejakem letadle a nejakych dilech.
Budes to tam na tech dilech fyzicky delat. At se ti to libi nebo ne,
tak nebudes moci pouzit rozebrane ruske letadlo, co mas ve svem
hangaru.

Priklad. Budes delat ridicak na traktor. Tak proste na tom Zetoru
budes muset jezdit, kdyz tam ty Zetory maji. At se ti to libi nebo ne.
Pak si kup treba neco z Ruska, ale v autoskole smula... Nemas rad
Zetor? Smula.

> V tom, ze co si mohu dovolit ja, nemohou si dovolit moji studenti
> (vuci mne samozrejme ano, ale ne vuci zbytku CVUT :-) ). Preci tu
> nejedeme v rezimu "co te nepali, nehas", ale mluvime na obecne
> urovni.

Samozrejme, ze ano. Ale ja se ti ted snazim vysvetlit, ze nezavislost
neexistuje. Neco se vybrat musi. V necem se pracovat musi. Kdyz chces
poslat elektronicky neco na sekretariat, tak proste musis pouzit neco,
s cim ta sexkretarka umi pracovat. Skola je jak fabrika, tuny
pocitacu, nekdo tam musi usmernit, co pujde a co ne. Tak se stanovi
jasna pravidla a hotovo. Musis se prizpusobit.

Navic existuje pokrok, proste dneska se nedaji psat dopisy v TXT, kde
bychom to byli? A tabulky v CSV? Neblazni...

Muzu u tebe delat zkousku na dalku po telefonu, kdyz me obtezuje
jezdit za tebou do skoly?

> Pozna to treba tak, ze si chce zaridit internetove bankovnictvi.

No me to taky prudi, ze je to v Jave. Ale co muzu delat?

> Nastesti v tomto pripade uz jde v mem pripade o minulost, Sporitelna
> jiz Linux uznala a podporuje. Nicmene, kdyz jsem to zkousel asi pred
> 5 lety, pani za prepazkou skutecne vypadala zpocatku velmi nechapave
> a pozdeji dosti popuzene, ze si dovoluji neco, co jeste prede mnou
> (povazte) nikdo jiny nechtel!

Ale na tom prece neni nic divneho. Ona to proste nevedela, neumela. To
neni duvod se na ni zlobit. To si jako vazne myslis, ze kdyz prijdes
za moji manzelkou a zeptas se ji na linux, ze bude vedet, co to je?
Ale Windows vi, co je.

Ja nevim, proc tohle beres osobne. Ze nekdo nezna linux, notabene
nejaka zenska za prepazkou, to snad neni potreba brat jako osobni utok
na tebe nebo snad na linux komunitu.

> Nebo to poznate, kdyz si jdete sednout s notebookem do kavarny, kde
> maji hrdy napis "WiFi zdarma" a on vam ten notebook sice WiFi najde,
> ale je to walled garden a ven se dostanete jedine pres stranku plnou
> ActiveX :-(, do ktere musite zadat heslo z napojoveho listku. A kdyz
> se zeptate vrchniho, taky vubec nechape, co chcete a ma vas za
> magora.

Vidis, tady se rika: pro dobrotu na zebrotu. Oni tam zridi WiFi, stoji
je to penize a usili. Vetsina lidi dokonce asi bude happy. A ty se
jeste vztekas, ze ti to nechodi. Ja tam sel taky kolem, nemel jsem s
sebou zadny pocitac, myslel jsem si, ze tam rozdavaji WiFi karty
zdarma, kdyz meli na okne nalepenou samolepu WiFi zdarma. Taky me
pekne nasrali, uz tam nikdy nepujdu :-)

> [...]
> s Linuxem. Tak. A ted navstivte treba nas stary dobry www.alza.cz.
> Rekneme, ze si chci koupit notebook IBM/Lenovo. Proc ? Protoze jsou
> moderni a vim, ze na nich Linux dobre funguje. Zadam tedy, ze chci
> notebook bez OS (stejne si budu davat Linux vlastni)... Ale co to ?
> Uz nemam moznost vubec IBM zadat! Proste IBM notebook bez OS -
> no-no. Dobra. Tak tedy slusny HP. Myslim slusny, nekde kolem tech
> 35k. Zkousim... Nejlepsi v kategorii bez OS je za 15500. Cvicne
> davam jako OS XP Pro. A vida, hned je tu strojek za 35k. Ten bych
> chtel! Ale proc mi ho neprodaji bez OS ?????

Ja jsem si chtel take koupit drahe Lenovo, poradne delo, ovsem jen s
malym 1 GB pevnym diskem, 640 kB operacni pameti, bez Bluetooth, bez
WiFi, bez sitove karty, nechci tam zadne USB konektory, zadny PCMCIA,
chci tam ale paralelni port a dva seriove, misto CD/DVD vypalovacky
chci disketovou mechaniku. A hlavne nevim, proc mi tam cpou webovou
kameru, tu taky nechci. Vlastne ten procesor nechci Intel, chci ten
ruskej.

> Bohuzel, nezlobte se na mne, vidim z toho jednoznacny zaver - Linux
> je pro chude.

To se mi na tobe, Pavle, libi, ze ty si z kazde situace udelas vzdycky
nejaky takovy podobny konspirativni zamer. Microsoft dal do skoly
zdrojaky, aby to nikdo nemohl pouzit, Windows se davaji do drazsich
pocitacu proto, ze Linux je jen pro chude...

Ach jo, Pavle, Pavle... Nenapadlo te treba, ze proste v te cene je to
zanedbatelna polozka a pro tu firmu je daleko drazsi vest v evidenci
pro kazdy takovy model dalsi dve skladova cisla pro "bez OS" a
"linux"?

Navic, je to prece vynikajici moznost, jak zduvodnit bojkot
spolecnosti Lenovo, ze hajzlici nuti Windows...

Co se tyka HP, ty jsou konfigurovatelne i ve slusnych modelech. Velmi
rad ti takovy velmi slusny nakonfigurovany notebook dodam bez
operacniho systemu (resp. HP tam v tomto pripade dava Free DOS).

> Ten, kdo ma 35k, tak prece nebude chtit Linux, a nebo pokud ano,
> jiste rad zaplati dan firme M$, ikdyz prvni vec, kterou harddisk
> toho notebooku zazije, bude fdisk. A zkuste to chtit po prodejci!
> Nejde, nemozne, vylouceno. Samozrejme muzete rict, ze je moji
> svobodou takovy notebook nekupovat, ale tim padem mne odsuzujete k
> tomu, ze si musim koupit mene kvalitni zbozi.

To je ovsem rozhodnuti vyrobce. Jestli Lenovo nechce dodat notebook
bez operacniho systemu, pak proste nechce. Stejne jako nechce dodat
notebook treba bez BIOSu.

OK, dobra, ja ti dodam klidne i Lenovo a to bez operacniho systemu.
Koupim ho normalne s tim operacnim systemem a prodam ti ho za stejnou
cenu. Tim chci rict, ze ti nebudu uctovat ani korunu za to, ze ho z
disku smazu a odlepim zespodu nalepku autenticnosti.

> Noo.. Zajimave, ja asi do rohu nekoukam. Ale treba kdyz jezdim
> metrem, tucnaka jsem tam nikdy nevidel. Zato JehoVistou bylo loni
> metro polepeno a vydlazdeno. A vzpomenme na ty super reklamy s
> jestery. Ty se mi nahodou libily, protoze ti jesteri byli pekni a
> text "Microsoft Office prosel evoluci" spolu s temi jestery nadherne
> ladil :-).

Jakto nevidel? To je v kazdem casopise dneska videt, to je primo moda
tucnaku. Kudy chodis, ze to nevidis? :-)

Rad ti poslu igelitovou tasku s jesterem Microsoft, kdyz se ti tak
libi, posli mi mailem adresu.

> Nekteri to skutecne delaji prostredky, ktere nejsou zcela ... slusne
> receno... korektni. Doufam, ze mne mezi ne neradite,

Ano, neradim. A jsem za to vdecny.

> snazim se diskutovat pokud mozno jazykem slusnym a misto emotivnich
> vykriku spise argumentovat fakty. Ne kazdy je ovsem VS pedagog a tak
> to asi od kazdeho nemuzeme ocekavat. A po pravde receno, skutecne
> nemam pocit, ze bychom byli nejak moc agresivni. Ano, Petr T. byl
> dnes unesen emocemi, kdyz mu nekdo radil proti srsti, ale i tak mam
> pocit, ze cela tahle diskuse je tomu vsemu neadekvatni.

:-)

> Hledejte treba prispevky pana s nickem LO nebo Radka Hulana. Druhy
> jmenovany je zvlastni clovek, dokonce Linux patrne alespon nejakou
> dobu pouzival, ma to na svem blogu, ale jinak svymi nazory o M$ a
> Linuxu vzdy rozpouta vasne :-).

Zkusim se tam podivat. To jmeno Hulan mi neco rika, nekde jsem cetl,
ze je to nejaky posuk. Tak pak zase ovsem neni divu, takovi lide
delaji bordel v jakekoliv diskuzi...

> Kdyby to bylo jenom tak, bylo by to fajn. Ovsem ve svetle nekterych
> faktu, diskutovanych jak v tomto, tak i v jinych mych prispevcich,
> to spise vypada, ze jsou obcas podnikany proaktivni kroky ke ztizeni
> pozice alternativnich OS.

Ty to pises tak, jako by snad linuxaci nejak ulehcovali windowsakum
praci :-))) No Microsoft je komercni spolecnost, neni se cemu divit,
kdyz delaji OS, ze nechteji, aby existovaly jine OS. To je normalni
komercni, s tim se proste musi pocitat. Prece nemuzeme po komercni
spolecnosti chtit, aby podporovali konkurenci. To muze chtit jen EU.

> Ale to by prave nemelo platit!!! Pri duslednem pouzivani
> standardizace by alespon na urovni vymeny dat mela byt kompatibilita
> zajistena.

Vymena dat je treba Ethernet. Tam je to OK, ne? Ale kam az jako
myslis, ze by se melo jit? Ale realne prosim. Tak ja napisu dopis ve
Wordu. OK, ulozim si ho v DOC nebo DOCX. Ty to nenactes. Co udelam?
Vyexportuji ti ho treba v RTF. OK, prectes? Tak kde je problem?
Neuvidis ty veci, ktere v RTF nejdou. Mas smulu. Ale mame zajistenu
kompatibilitu.

Kdyz budu tvuj sef a budu chtit, abys mi poslal dopis vcetne fotek,
tak ti proste naridim, ze to musis dodat ve Wordu, protoze mam Word a
chci si to pak upravit. Na tom snad take neni nic spatneho.

> [...]
> Brzy bude techto aut na silnicich 95% - jsou levna, maji je vsude,
> jsou v libivych barvach a snadno se ovladaji - nejen ze nemaji
> pedaly, ale ani volant, staci kliknout na cil na mape a uz to jede
> :-). A nahle majitele ostatnich znacek aut zjisti, ze pro ne neni
> palivo, nebot vsechny pumpy v okoli vedou uz jen to, na ktere jezdi
> dominantni vozidlo. Jak by vam bylo v tomto pripade, pokud byste
> nechtel prejit na tuto znacku, napr. proto, ze rad mate svuj vuz pod
> kontrolou a bez volantu a pedalu byste nemel dobry pocit z jizdy ?

To je naprosto trzni chovani. Nejprve se vzij do tech majitelu
cerpacich stanic. Tak ja jsem pumpar. Denne ke me prijede nacerpat
palivo 5.000 vozidel, z cehoz 5% jsou na stary typ paliva. To je 250
vozidel. Prumerny nakup paliva bude 1.000 Kc, takze mi tam denne
nechaji 5 milionu, z toho za stare palivo utrzim 250 tisic. Z techto
250 tisic korun ja vydelam treba 50 tisic korun cisteho. OK, zjistim,
ze techto 50 tisic korun zisku denne ozelim, protoze budu moci jednu
nadrz uvolnit pro jiny a lepsi typ paliva, pripadne pro ten stavajici,
takze budu moci nakupovat palivo mene casteji po vetsim mnozstvi a
usetrim treba naklady, ktere mi to vykompenzuji. OK, udelam takove
rozhodnuti a nezajima me, ze nekdo bude muset jezdit jinam, jsem
majitel cerpaci stanice a zajima me jen muj vlastni zisk a ne blaho
nekolika procent motoristu. Je snad neco spatne?

Ber to jako vhodnou podnikatelskou pobidku, prave muzes vedle postavit
svou vlastni cerpaci stanici, pripadne po cele zemi sit cerpacich
stanic, budes se specializovat na 5% motoristu a budes dodavat pouze
toto palivo.

Ted vubec neuvazuji o te moznosti, ze onech 5% motoristu je zvyklych
na velkou svobodu a nejsou moc ochotni za palivo platit, spise si do
nadrzi liji nejake free palivo, ktere si v komunite vyrabeji a
predavaji si na nej open source recepty. Jsou tak nezavisli, tak z
nich vlastne na tu pumpu bude jezdit jen 1% :-)

Ale dobra, OK, co trabanty? Copak na pumpach maji benzin s olejem?
Nemaji, trabantista si musi koupit olej, odmerit benzin a dolit. Je to
tak?

Co plyn? Nebyly tu nahodou doby, kdy ten plyn nikde nemeli? Ze jsi
musel slozite hledat?

Co elektrina? Muzes si prijet na pumpu s elektromobilem a nabit si ho?

Tohle vsechno je otazka trhu.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem