Pohyb po naklonene rovine

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Únor 3 20:47:20 CET 2008

> trochu OT, ale mě právě zajímala správná odpověď na tuto otázku. Když
> jedu na saních, jsem také rychlejší než má lehčí sestra :-))))))))))
>
> Zdeněk
>
> Problem: Jedu na kole (sani) dolu s kopce, proc je nekdo ma nekdo
> tezsi dole vetsi rychlost, kdyz podle stredoskolskych vzorecku na
> hmotnosti nezalezi.
>
> Podle me je odpoved v tom, ze na hmotnosti nejakym zpusobem zavisi
> koeficient odporu (treciho, valiveho). Jako neco ve smyslu, ze kdyz si
> sednu na sane a jsem tezsi, tak se sane vice zabori. Ale pak by meli
> [...]
Zdravím,

zajímavé by bylo vědět, zda dojede lehčí i těžší na stejné místo.
Vzpomínám si na jiné zadání, byl to zajímavý experiment:

Na nakloněné rovině se spouští 2 koule. Jsou stejně velké a stejně těžké,
se stejným povrchem. Přesto se jedna z nich rozjíždí podstatně rychleji
než druhá. Po sjetí z nakloněné části roviny však pomalejší koule rychlou
dožene a obě se zastaví na stejném místě. Jak je to možné ?

S pozdravem Pavel Troller