JRC 4580
Zdeněk lada
zdenek023ster@gmail.com
Neděle Únor 3 19:25:22 CET 2008
Dobrý den,
Nějak se mi zdá že se to pomotalo. Existuje harmonické
zkreslení(prostě že ve výstupním spektru se objeví i další
harmonické). To je způsobeno obecně nelinearitami zesilovače a měří se
v ustáleném harmonickém stavu. Dále intermodulační zkreslení kdy
pustíte do zesilovače dva tóny(kmitočty) a na výstupu vzniknou součty,
rozdíly, násobky těchto kmitočtů. To je klasický přístup.
Pak je tu samozřejmě přechodové zkreslení, způsobení malým klidovým
proudem výstupního stupně, kdy se vám zkreslí průchod nulou. Typický
příklad je právě LM324. Sám jsem tento OZ zesilovač zkoušel a ani
silná zpětná vazba jej nepotlačila při vyšších kmitočtech. Pila měla
při průchodu nulou "zub".
TID je právě zkreslení intermodulační. Vy jste měl na mysli(a
popisujete správně) zkreslení TIM. TIM(Transient Intermodulation
Distortion) je také spojeno se zkreslením SID které vyjadřuje nízkou
rychlost přeběhu.
Proto jsem doporučil vysoký kmitočet prvního zlomu u kmitočtové
charakteristiky zesílení otevřené smyčky - není pak nutné zavádět
silnou zpětnou vazbu a zesilovač je "dobrý sám o sobě.
Ještě mě napadá - pokud by si OZ sám doma člověk stavěl z běžných
součástek, je dobré používat co nejvíce lokální zpětné vazby.
Zdeněk
3.2.08, Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>:
> Ano, musí být určený pro audio. Pro audio je důležité transientní zkreslení
> (TID), které způsobilo (když se o něm ještě nevědělo) že muzikanti slyšeli
> něco co nešlo změřit a technici si nad tím mohli ukroutit hlavu. Bylo to v
> době tranzistorových zesilovačů - dosahované zkreslení v desetinách až
> setinách % a muzikanti neustále tvrdili že ty lampy se zkreslením nad 1%
> mají čistčí zvuk. Zesilovač s nelinearitou (typicky při průchodu nulou) byl
> sice zpětnou vazbou téměř zlinearizovaný, ale za cenu rychlého přeběhu v
> budícícm stupni. Tam docházelo k vnitřní limitaci a když do takového
> zesilovače pustíte obdélníky např. 1 KHz a malou úroveň 20 KHz sinus,
> uvidíte na osciloskopu jak po dobu přeběhu a možná i kousek po něm zmizí ty
> výšky. Tohle se projevilo na harmonickém zkreslení v řádu setin až tisícin
> %, ale je to slyšet. Teď už se o tom ví a obvody určené pro audio (operáky,
> výkonové zesilovače) jsou s ohledem na TID konstruovány.
> Takové zásady návrhu jsou:
> - rozumná linearita i bez zpětné vazby bez pásem necitlivosti
> - zpětná vazba snižuje zkreslení jen do kmitočtu daného rychlostí přeběhu,
> nad ním zkreslení zvětšuje. Tenhle kmitočet musí ležet nad max. přenášeným
> kmitočtem. Takže to chce velkou rychlost přeběhu.
>
> Myslím že tam bylo ještě něco - už je to moc let co se s tím nezabývám.
> Pokud chcete vytvořit krásné TID, prožeňte signál přes LM324, klidně i při
> jednotkovém zesílení. Ten operák má koncový stupeň bez klidového proudu.
> Anděl
>
> ----- Original Message -----
> From: "Zdeněk lada" <zdenek023ster@gmail.com>
> To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
> Sent: Sunday, February 03, 2008 12:37 PM
> Subject: Re: JRC 4580
>
>
> Dobrý den,
>
> U OZ určených na Audio je důležité jaké má OZ zkreslení, dále aby v
> datasheetu bylo přímo napsáno že je určen pro tuto aplikaci. Měl by
> mít standartní kmitočtovou charakteristiku aby se případně
> nerozkmital(extrémem je bývalý MAC157 který byl velmi
> podkompenzovaný), malý šum(malé šumové napětí), nízký zlomový kmitočet
> od něhož dochází k uplatnění šumu 1/f, vysokou rychlost přeběhu(V/us),
> stejnou dobu náběžné i doběhové hrany, pokud možno vysoký kmitočet
> prvního zlomu na kmitočtové charakteristiky otevřené smyčky( Open loop
> gain vs frekvence)
> Naopak vás nezajímají ss parametry jako offset a podobně.
>
> Zdeněk
>
> 3.2.08, Vladimir Nerud <newlad@centrum.cz>:
> > Co se toho týče, jsou tam dva stab. L7805 a L7905, a je to první zvukovka,
> > která je opravdu potichu, když je to na místě. Snad bude někoho zajímat,
> > (i
> > když je to už OT), je to tahle:
> > http://www.audiotrak.net/products/prodigy71hifi/
> > No a právě všech pět výstupních OZ JRC 4580 je v paticích. Přímo to láká k
> > apgrejdu. (který je mimo jiné výrobcem zmiňován v manuálu)
> > PS. V příloze je jeden test v programu RMAA
> > Vladimír
> >
> > ***************************************
> >
> > Já bych se na tý zvukovce kouknul taky jak je tam řešené napájení -
> > měl by tam být filtr a nějaký 7809 nebo podobný stabilizátor. Pokud by
> > to výrobce nějak ošidil, tak na výstupu bude "hrát" např. harddisk.
> >
> > P.K.
> >
> > 3.2.08, Vladimir Nerud <newlad@centrum.cz>:
> > > Děkuji za informace. Našel jsem ještě nějaké náhrady: AD8620, LT1364,
> > > LT1115, AD8022, NJM2114. K většině mám i datasheet, ale nevím, jak je
> > > který
> > > parametr důležitý pro audio. Na co mám dát při výběru nejvíce důraz -
> > > pozor?
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list@list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list@list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
> >
> >
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list