OT na patek: Jak je to s amalgamem rtut + stribro?

Bitovod hw@prelude.cz
Pátek Únor 1 16:10:47 CET 2008

Zdravim,

prave jsem se vratil od zubare a lezi mi v hlave otazka:

Na zaklade ceho amalgam tuhne? Praskove stribro se nejak rozpousti ve rtuti,
kdyz to cpe zubar do zubu, tak to "drhne" a asi vznika nejaka krystalicka
struktura. Ale na zaklade ceho je spusteno to vlastni tuhnuti? Tim, ze se
necha ta smes v klidu? Protoze dokud to masinka (nebo kdysi sestra) kvrdla,
tak to netuhne. Nebo je to tim, ze to do zubu natlaci a ono to reaguje na
tlak? A v neposledni rade - jak je to s toxicitou smesi? Ne ze bych z toho
mel nejake obavy, jde mi spis o nejake zduvodneni toho, jak je mozne ze se z
toho zadnej kus rtuti neodlouci (ale je fakt, ze i kdyby se odloucil, tak
toxicita rtuti v kapalnem skupenstvi je pomerne mala).

Nekamenovat, prosim, je dost mozne, ze jsem byl v hodinach fyziky a chemie
nekolik dni (ci let) nemocnej, kdyz se to probiralo :)

Pavel Kutina