Diletantismus ucitelu, nebo mi neco uniklo?

Serych Jakub Serych@panska.cz
Pondělí Prosinec 29 09:30:59 CET 2008

Jestli pred lavicema sedite, pak neni divu. Moje heslo je, ze dobra hodina se
pozna podle toho, ze KANTOR i zaci z ni odchazeji s orosenym celem. Ja si
napriklad nesednu, ani kdyz pisu do tridnice. Hodina musi byt pro kantorta od
vstupu do dveri do vystupu z nich kontinualni herecky vykon s pevne danym
scenarem, ale na druhou stranu i s velkou davkou improvizace.
Na prvni hodine (nebo kdyz supluju v nejake tride, co me nezna :-))) zaci
ziraji (slysim jenom takove ty hlasky "Ty vole ten je hustej" :-))), na dalsi
si prinesou vsechno co objektiv ma, a pak si zvyknou a nasavaji vedomosti.

Je mi uplne jedno, zda a co si pisi a otevrene jim rikam, ze je to jen jejich
problem a starost. Vsechny elektronicke materialy jim dam k dispozici hned od
zacatku. Fakt je, ze jsem upustil od automatickeho ukladani materialu z
interaktivnich tabuli, to fakt vedlo k vetsi mire pasivnosti v hodinach. Ale
samozrejme na pozadani kteroukoliv tabuli ulozim a studentum zverejnim.

Pak uz jen pozoruji diferenciaci spolecnosti. Chytri jedinci si moje
materialy vytisknou a k tomu si vedou sesit, ti linejsi si jen delaji
poznamky do vytistenych materialu, ti radoby moderni si pisou elektronicke
sesity do svych notebooku a ruznych PDAcek (ale zazil jsem pouze na prstech
spocitatelne mnozstvi tech, kteri to delali skutecne efektivne a
profesionalne, takze vysledek byl opravdu vyrazne lepsi nez psany sesit).
Lemplum, kterych se v kazde tride pochopitelne tak 15% vzdy najde je vsechno
jedno a podle toho take pak vypadaji jejich vykony.

> [...]
> V dnesni dobe je moda ze si zaci nic nepisi a pri nejlepsim
> imituji cinnost ze to chcou v elektronicke podobe. Kdyz jim
> da clovek neco studovat a maji si udelat vypisek z toho co
> cetli tak klidne dve hodiny imituji cinnost a potom s klidem
> reknou ze tomu nerozumi a proto to necetli. Bavim se o
> stredoskolacich rok pred maturitou. Proste chcou pasivne
> cekat na informace co se v nich nahodou zachyti a ty chteji
> pouzivat. Nejhorsi je ze kdyz se jich zeptam na latku z
> druheho rocniku nebo z prvniho tak me s klidem zdeli ze to
> bylo davno a ze si z toho nic nepamatuji

Pochopitelne. Co cekate? Ze Vam budou plynne a perfektne odrikavat latku
prvniho rocniku? I kdyby ji nekdo umel nazpamet, pochopitelne se nesnizi k
tomuto sprtskemu ukonu. Vy se jich nesmite ptat, vy jim musite dokazat, ze si
to pamatuji, to co schazi doplnit a od tohoto zakladu rozvijet dalsi latku.

> a ze ve 4 rozniku se
> na maturitu douci a budou to vedet. To stejny je se znalostma
> ze zakladni skoly i s prvni tridy. Nekdy jim dela problem
> pocitani do 10 (vzdyt na to maji kalkulacku tak proc pocitat)
> a nejaka jina soustava jako je 16kova je az moc slozita a
> pocitat se sni neda.

Staci par testiku bez kalkulacky a videl byste, jak rychle si na pocty
vzpomenou (i kdyz musim uznat, ze ac teoreticke znalosti matematiky maji na
nasi skole velmmi dobre, prakticka schopnost pocitat casto velmi pokulhava).

Jakub Serych