Kompenzace kapacity koaxu

"Ing. K.Prokůpek" kpr@seznam.cz
Pátek Prosinec 19 07:43:09 CET 2008

Ano. První verze byla se synchronním usměrňovačem, kde se ovšem dost
projevovalo zakmitáváná LM311 (zero crossing detektory - pro napeti a
proud) a taky to bylo dost citlivé na změny proudu, jelikož ten proudový
komparátor pracoval od oblasti 40nA do cca 1mA.
Snahou o hysterezi jsem si zpusobil promenlivy fazovy posun, zavisly
prave na amplitude, coz jsem pak matematicky nedokazal kompenzovat. Fazi
jsem meril citacem... nabezna hrana proud, nabezna hrana napeti (nebo
klesajici hrana). Taky jsem takto meril frekvenci, potom bylo snadne
spocitat posun ve stupnich. Generator sinusovky byl neco ve stylu DDS +
rekonstrukcni filtr.

Druha verze je ta o ktere se bavim. Ta pracuje vice analogove, generator
je wienuv oscilator, nasleduje mux na prepinani snimacich rezistoru
proudu, potom zatez zapojena do zeme. Napeti na zatezi slouzi soucasne
jako regulacni velicina pro amplitudu oscilatoru.
Fazi merim stejnym zpusobem, LM311 jako zero crossing detektory. S
vyhodou ze se daleko mene zakmitavaji. Da se rict ze 10-100000ohm merim
se stabilnim merenim faze. Potom uz to zacina chytat dost ruseni a okolo
nuloveho prechodu se objevi falesna preklopeni. Ale i to slo odstranit
RC clanky, u obou stejne. Usmernovace jsou linearni, jednocestny.
Pripojeni zateze je 2-vodicove, 2 koaxy.

Momentalne jsem vymyslel kroky vedouci ke zlepseni, kabel s mensi
kapacitou, lepsi zapojeni horniho konce diff. kabelu. Mozna resenim by
byl i lepsi komparator, ktery nema v datasheetu poznamku ze pri prechodu
kolem nuly se rad zakmitava (LM311).

KPR