Jak ozivit NiCd

Pondělí Prosinec 15 23:20:19 CET 2008

V tom radioamatéru jsou opravdu zajímavé věci :-)) především o paměťovém
efektu. To jsou ty mýty a pověry. Jestli článek zcela vybít po každé nebo
třeba jednou za čas, závisí co od nich chceme při vybíjení. Pokud se článek
vybíjí dva dny, paměťový efekt bych neřešil protože na jeho vnitřním odporu
až tak nezáleží. Pokud má baterka v aku šroubováku nebo v letadýlku vybíjecí
dobu 5 -10 minut a nevybijete jí pokaždé, vydrží v dalším cyklu výrazně
míň - ale k poškození nedojde. Taky u těchto aplikací je obvykle používáno
rychlonabíjení. Jinak když byla baterka dlouho vybitá, vadí jí to mnohem
míň, než kdyby byla tak dlouho nabitá. V nabitém stavu dochází k postupné
rekrystalizaci aktivních hmot (zmenšení aktivní plochy) a tím k nárůstu
vnitřního odporu. Čím se článek rychleji nabíjí, tím vzniká jemnější
struktura krystalů a článek má nižší vnitřní odpor (při vybíjení snese větší
proud).
Anděl

----- Original Message -----
From: "Tomáš Hamouz" <hamouz@alsoft.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, December 15, 2008 1:51 PM
Subject: Re: Jak ozivit NiCd

PK> Dotaz na nabijeci proud mi pripomnel, ze mam souvisejici problem.

PK> Mam knoflikovy NiCd akumulator (RC-53, rusky, 0.3Ah, velikostne je to
PK> ekvivalent Varta PX625), akorat ze byl nejakou blize nespecifikovanou,
avsak
PK> dlouhou (roky) dobu vybity. Je nejaka sance na jeho zachranu a jak pri
ni
PK> postupovat? Pri nabiti 0.1C/12h ma velike samovybijeni (cca den), tak
bych
PK> mu to chtel nejak rozmluvit.

Pokud má jinak dostatečnou kapacitu (nabijete, hned vybijete) a nízký
vnitřní odpor, tak má smysl pokračovat.
Zapouzdřené NiCd trpí prorůstáním jehliček kadmia skrz separátor, dají
se částečně odstranit krátkými pulzy vysokého proudu z elytu.

Něco o tom je zde http://www.radioamater.cz/cisla/pdf/2003-3.pdf
Kritické je provedení spínače, je to trochu podobné bodové svářečce
:-) Používal jsem na to kus měděného pásku, který sloužil jako
opalovací kontakt.

Tomáš