Mereni zpozdeni v radu ns?

Novotny Pavel novotny.pp@atlas.cz
Středa Prosinec 10 02:27:42 CET 2008

Sice nejsem balu, ale sveho casu jsem se o mereni trochu zajimal, tak mohu celkem zodpovedne prohlasit, ze kapacitni metoda je celkem naprd a bez kalibrace pro dany kvetinac ji snad ani nelze nazvat merici metodou.
I s kalibraci je vsak mereni zavilse na teplote, objemove hmotnosti (nakyprite a mate jine vysledky), pokud pridate do zalivky hnojivo bodou o5 vysledky zcela zktreslene.
V soucasne dobe se metody odporove a kapacitni opousti a hromadne se prechazi na TDR, respektive levnejsi TDT o ktere je zde rec. Jinak receno pro mereni pudni vlhkosti dnes jedine TDT, mimo jine protoze nas zajima vlhkost u korenoveho valu tzn. cidlo zahrabane u korenu a ne zapichle do povrchove slupky.
TDT je jedina metoda, ktera umoznuje mereni pudni vlhkosti bez mutnosti kalibrace a lze ji oznacit za dlouhodobe presnou metodu.
Osobne sice nevim jak to ta TDT cidla delaji, ale mereni musi byt reseno nejak trivialne, kompletni cidlo poridite za 50$ tak nemuze obsahovat nijak extreme sofistikovanou elektroniku.

Jsem schopen odmerit co cidla vysilaji do merneho vedni, tzn, tvar, casovani a velikost pulsu.

Uz jsem to sem asi psal, ale pro jistotu zopakuji fakta.
Na uvod, tato cidla bylo mozne vyrobit i v CSSR v roce 1988 tzn. nemuze jit o nijak sofistikovany high tech.

Ted jak to funguje, generator vybudi na vstupu merneho vedeni vlnu, ktera se siri po vedeni (elektorde) a svym elmg. polem pronika do okolniho prostoru (merene zeminy). Fazova rychlost teto vlny zavisi na "obsahu vody". Fazova rychlost se zmeri tim, ze se zmeri fazovy rozdil mezi signalem privedenym po mernem vedeni a signamem privedenym na referencni vstup (signalem vedenym odbockou z vysilace primo do prijimace)

PN