Spotreba pameti v PC :-)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Prosinec 7 20:39:03 CET 2008

> Ahoj,
> resili jsme s kolegou takovou teoretickou otazku... Když je v PC dejme tomu
> DDR2 pamet, je jeji odber stále "konstantni"? Nebo je tento odber zavisly na
> mnozstvi dat, která jsou v pameti ulozena? Docela by mne zajimalo, jestli je
> po startu pamet v nejakem jasnem stavu, všechny bunky nastavene napr. na 0.
> I když je jasne, ze drive ci pozdeji to bude stejne jedno, vzhledem k
> fragmentaci. :-)

Zdravim,
  tesne po startu je pamet v "nahodnem" stavu. Dle konstrukce budou podle mne
nektere oblasti "tihnout" k jednicce a jine k nule. Krasne to bylo videt napr.
na starych pocitacich, jako napr. Sinclair, kde dokud CPU pamet nevymazal, byly
tam napr. svisle cernobile pruhy sem tam s chybou. Rekl bych, ze i moderni
DDR pameti stale spadaji mezi klasicke dynamicke RAM a proto se budou chovat
vicemene stejne.
  Nerekl bych, ze pamet bude zrat ruzne podle dat v ni ulozenych, tj. mnozstvi
nul a jednicek, ale hlavne podle poctu pristupu. Pokud tedy nebude CPU nic moc
delat a vetsinu casu stravi v C1 ci hlubsich sleep stavech, ani pamet nebude
prilis zatizena (to neplati u systemu s integrovanou grafickou kartou, ktere
nemaji vlastni videoRAM a uzurpuji si pro tento ucel kus hlavni RAM - tyto
systemy budou zatezovat RAM i v pripade, kdy CPU nepracuje, proste proto, ze
je treba generovat obraz). Taky muze hrat roli algoritmus, zda se aktualni
kus programu (napr. smycka) vejde cela do cache, nebo musi byt stale ctena
z RAM, atd.
  Mimochodem, udelal jsem zrovna v patek zajimavy test - mam maly 1U server Sun
Netra, ktery mel 256 MB RAM, a dokoupil jsem mu dalsich 512M. Je to telco
provedeni se 48V napajenim. Pred pridanim pameti bral v klidu (prompt "ok"
bootloaderu) 0.91 A, po pridani 512M pameti ted bere 0.98 A. Tedy 0.07A/48V,
tj. nejakych 3.5W/512M v klidu.
  S pozdravem Pavel Troller