[OT] Doporucte vahu?

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Čtvrtek Srpen 21 12:03:59 CEST 2008

Souhlasim, cenu kalibrace jsem porovnával s cenou vahy v puvodním dotazu a
ta je tusim 25$.
Autokalibrace je hezka vec, ale u tech lekarenskych vah, kontroluje statni
dozor nikoliv presnost, ale to zda na tu presnost mate papir s prislusnym
razitkem.
Zkratka kouzlo ceske metrologie, kdyz budete prodavat kabel v metrazi a
odmerovat ocelovym pasmem z presnosti 1mm na 10m , zakaznikovy prodate misto
10m 10.5m dostanete pokudu zato ze nepouzivate kalibrovany metr, coz je kus
late s presnosti o rad horsi nez to ocelove pasmo...

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Tomáš Vymětal
Sent: Thursday, August 21, 2008 11:44 AM
To: HW-news
Subject: Re: [OT] Doporucte vahu?

No nevím jaké lékárenské váhy používáte, ale dnešní váhy tohoto typu
mají vnitřní autokalibraci a i kdyby ne, za vystavení protokolu o
kalibraci se platí pár stovek (jinak doporučuji změnit lokál),
certifikace od čmi je zhruba otázkou dvou tisíc (platí tuším dva roky).

Je třeba uvažovat, že tento typ vah nepracuje s klasickým tenzometrem,
jejichž rozlišení je řádově 3.000-300.000 dílků rozsahu (dnes již spíše
k horní hranici), vhodné rozlišení a především stabilita výsledku se
řeší elektronikou, potažmo softwarovým výpočtem. To, že zařízení
nepracuje s více hodnotami (např. plovoucí průměry) je hlavně
dilentantství výrobců, potažmo katování kostů.

Nižší váživosti jsou řešeny kapacitními snímači, které mají mnohem lepší
rozlišení, běžně se dají potkat i s 32bitovým rozlišením (výstup ale
dost kolísá). Kvalitní laboratorní váhy mívají zobrazované rozlišení cca
1-10 milionů dílků (dle ceny), vnitřně kalkulují s jedním nebo dva řády
navíc, jejich výstup by však měl být zcela stabilní. Podmínkou je však
kalibrace na konkrétním místě.

T.V.