jednotky navrhu pcb

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Sobota Duben 19 14:02:13 CEST 2008

Osobně dávám přednost mm, s milsy se setkám jednou za několik let. Díky tomu
se mnohem snadněji umisťují otvory pro šrouby, potenciometry a další
mechanické prvky. U desek do mechanicky náročnějších věcí vede toto opatření
k několikanásobnému zrychlení návrhu celého zařízení a hlavně ke snížení
pravděpodobnosti chyb v komunikaci mezi mnou a mechaniky ("vyvrtejte díru na
pozici 45; 61" je podstatně lepší, než "vyvrtejte díru na pozici 45,72;
61,976").

Do doby asi před 5 lety jsem používal smíšené uspořádání, s metrickými
jednotkami, ale palcovým rastrem (obvykle 1,27 / 0,3175 mm). Následně jsem
si udělal jedno výzkumné odpoledne a zjistil, že drtivá většina součástek je
buď metrická, nebo jsou k dispozici obě varianty, případně na tom nezáleží.
Nyní tedy používám výchozí grid 0,5 / 0,1 mm a jen málokdy jsem nucen jej v
průběhu návrhu měnit (většinou nikdy). Oproti dřívějšku je to zásadní rozdíl
(přepínání každou chvíli).

Palcový grid jsem od té doby použil jen 2x - jednalo se o desky, kde
převažovaly klasické IO s velkým počtem nožiček.

Nejlepší je, že SMD jsou na přesnost poměrně necitlivé, takže např. pouzdra
s roztečí 1,27 mm mám s vývody zarovnanými do rastru 0,1 mm (0 1,3 2,5 3,8
5,1, ...) Někteří výrobci IO si toho také všimli a tak např. AT91SAM7S má v
DS tabulku, kde v palcovém sloupci uvádějí 0,02 (tedy 0,508 mm) a v
metrickém 0,500 mm:-)

Svět tedy i přes tuhý odpor marketingu postupuje metrickým směrem. (onen
"tuhý odpor" se projevuje např. tím, že výrobci foťáků z metrických rozměrů
aktivní plochy snímacího čipu udělají jakýsi palcový zlomek, nejlépe ze 2
prvočísel:-) - nikdy jsem nepochopil, proč to dělají, když pak uvádějí
ekvivalentní ohniskovou vzdálenost v mm, navíc přepočtenou na 35mm film:-) )

Dodatek: Vůbec nejlepší je používat návrhové systémy, které při vedení spojů
nepoužívají rastr.

PH

From: "Igor Černý" <iro@xcross.cz>

Jakzm vychozim jednotkam pri navrhu pcb davate prednost. Pripadne proc?
mm / mil. Neustale zapasim s prevody :(.