[OT] fotovoltaika - orientace stechy

Miroslav Mraz mraz@seznam.cz
Sobota Duben 12 17:59:47 CEST 2008

Při sobotě bych se na toto téma zamyslel trochu hlouběji. Při slově
fotovoltaika mě tak trochu bere čert. Ekonomika provozu je mi při
garantované ceně více jak 14Kč/kWh celkem jasná, ale pánové zamyslel se
už někdo nad tím, zda křemíkový sluneční článek v podmínkách ČR dokáže
za dobu své životnosti vyrobit alespoň tolik energie, kolik bylo potřeba
k jeho výrobě ? Podle mého skromného názoru nikoli. Na tomto fóru je
mnoho lidí, kteří si dovedou představit, jak je energeticky náročná
výroba čistého monokrystalického křemíku. Nakonec přesvědčivým
argumentem je cena solárního článku - vzhledem k tomu, že nejsou
používány žádné vzácné materiály a výroba je z velké části
automatizována, dá se předpokládat, že podstatnou část ceny tvoří
náklady na energii. Tu však výrobce platí cca 2 Kč/kWh. Takže ať to
počítám jak chci, pouze se v tom točí velké peníze, ale výroba a
aplikace fotovoltaiky životnímu prostředí spíš škodí a proto mě z toho
bere ten čert. Ale možná mám jen nedostatek informací. Máte někdo
přehled o energetické náročnosti výroby křemíkových slunečních článků ?
Mrazík