Xilinx a CERN

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Duben 7 23:28:56 CEST 2008

davidov priklad je vystizny ale je zamerany viacmenej len na stranku
elektrickych obvodov.
Problematika na ktorej sa tu pracuje je velmi siroka a robi sa aj vela
vyskumu v oblasti technologii.
Klasicky masovy priemysel, ktory z hotovych suciastok produkuje vyrobky
ma dobu vyvoja aj velmi zlozitych produktov mesiace az maximalne
jednotky rokov. Firemny vyvoj sa riadi trhom, dopytom a ponukou.
Na rozdiel od toho buducnost vyskumneho laboratoria sa planuje radovo
10-20 rokov pred tym nez vobec pride. Ked si vezmeme ako priklad LHC tak
vyvoj sa zacal niekedy v 80-tych rokoch. V oblasti takychto technologii
sa musi najprv urobit tzv. feasibility study, musi sa demonstrovat ci je
technologicky vobec mozne danu ulohu realizovat. Ak nie to je mozne
treba zistit co je potrebne urobit preto aby sa dane technologie
vyvinuli. Neskor v 90-tych rokoch bol projekt schvaleny managementom,
nasledne sa odhadol a urobil sa rozpocet, a niekedy v roku 2000 sa
zacalo stavat.
Je rok 2008 kedy by sa to malo cele spustit, teda takmer 30 rokov od
prvej myslienky a zaciatku vyvoja technologii.
Skusim naznacit par prikladov za nasu VF skupinu, ale inde je to velmi
podobne.
Technologia supravodivych mikrovlnnych rezonatorov pre vysoke vykony
bola viacmenej vyvinuta v cerne, lebo nic take dovtedy neexistovalo. Na
zaciatku bol velmi jednoduchy poziadavok - ak chceme dosiahnut energiu
100GeV potrebujeme urychlovacie napatie 3600MV na jeden prelet. Bez neho
je to nemozne. Vyskum musel ukazat ci je mozne take parametre vobec
dosiahnut, akou technologiou take dutiny zrealizovat, potom ako ich
vyrobit. V sucasnosti je takato technologia uz viacmenej rutina a
pouziva sa siroko v priemysle.
Dalsi priklad su vykonove zosilnovace. 1.2MW klystron ktory bol vyvinuty
pre LEP je uz 20 rokov najvykonnejsi VF zosilnovac tychto parametrov na
svete. Bol navrhnuty nasimi ludmi a zrealizovany v priemysle. Odvtedy
nikto nepotreboval nic vykonnejsie.
V sucasnosti prebieha vyskum ako zrealizovat sruktury ktore vydrzia
gradienty v rade 150MV/m, vyskum ako postavit 50km dlhy urychlovac kde
su vsetky komponenty zarovnane s presnostou na nanometre (uz existuje
funkcny model), vyskum ako distribuovat signaly s absolutnou presnostou
v rade atto sekund na vzdialenosti desiatok km, v LHC uz bezia zdroje
vysokych prudov (12kA) s absolutnou dlhodobou presnostou v rade 2-5ppm a
pod.
Aj tie Xilinxy treba najprv vymyslet ako budu medzi sebou spolupracovat
tak aby zvladli taku zataz. Samotne kodovanie je uz potom len otazka casu.
Toto nie je len vyvoj, lebo na to nestaci nakupit najlepsie suciastky
ake su na trhu. Technologie sa musia najprv vyvinut...
Takze na otazku co si predstavim pod vyvojom je zhruba toto... Osobne
som momentalne v stadiu vyvoja a stavania. Pouzivam sice high-end, ale
stale standardne komponenty, ktore plnia urcitu funkciu. Ale napriklad
doktorat som robil v oblasti aplikovaneho vyskumu. Riesili sme ako
zrealizovat posuvanie fazy vykonovych VF signalov, vsetky komponenty sme
si museli vyvinut a postavit sami. Na trhu vtedy ziadne materialy ani
suciastky neboli. Teraz tie zariadenia vyrabaju v stovkach a montuju
napriklad do medicinskych urychlovacov na liecbu rakoviny.
b.