Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Sobota Duben 5 21:50:33 CEST 2008

Myslel jsem, ze to tu je s fyzikou a selskym rozumem tedy lepsi... :-((
Zkusim Vas na to navest postupne a zkuste si na ty otazky odpovedet.

1) motory letadla vyvijeji tah (pusobi silou na letadlo) bez ohledu na
to co se kolem deje - jestli je ero prilepene na podklad nebo leti
vzduchem nebo stoji na podvozku? Ja tvrdim ze ANO. Vysvetleni: Pohon
letadla vznika pusobenim na okolni prostredi tedy vzduch - jeho
urychlovanim. To kam se tato sila upina neni dulezite.

2) pokud jsou kolecka podvozku odbrzdena prenasi se sila motoru na
podlozku, tedy vzletovou drahu potazmo ten pas? Ja tvrdim, ze NE. Kola a
loziska maji zanedbatelny valivy odpor. Neprenaseji tedy mezi vnitrnim a
vnejsim krouzkem zadne sily. Jednoduchy pokus - pojedete autem a
vystrcite  ven jizdni kolo vedle ze dveri - bude na vasi ruku pusobit
nejaka sila? Nebude kola se budou volne otacet podle rychlosti auta vuci
podlozce - dokonce budete moci kolem posunovat vpred a vzad bez ohledu
na to jako rychlosti auto pojede. Sila kterou budete kolo posunovat
vpred je stejna sila jakou pusobi motor letadla. Rukou pusobite jen na
jizdni kolo, ale ne na silnici.

3) to same jako 2), ale kolecka zabrzdena - zamyslete se co se stane a
proc se tak nestane v pripade odbrzdenych kolecek

Jinak tedy nechapu proc by nekdo daval letadlo na spalky kdyz chce
vzletnou - pokud letadlo startuje tak da plnej tah a odbrzdi kola. Jak
jste na ty spalky prisel co to je za blbost. Znovu rikam predstavte si
misto kolecek ze to letadlo ma vzduchovej polstar nebo magneticky
levituje - ty kolecka nemaji zadnou jinou funkci nez prave eliminovat
vliv podlozky. Dokonce budu tvrdit, ze i bez pohybu letadla pokud by se
pas rozjel tak bude letadlo stat na miste (nulove odpory lozisek v
kolech) - na teleso nepusobi sila tudiz setrvava v klidu.

Myslim, ze by vam ta magneticka podlozka/pas mohla to cele objasnit - v
klidu letadlo levituje a pas stoji - jakmile se letadlo hne zacne se
hybat i magneticky pas, ale nema jej jak unaset. Pokud se tedy pohybuji
soucasne tak jejich vzajemna ryzchlost je dvojnasobna proti te jakou se
letadlo pohybuje proti stojicimu vzduchu.

Pokud ani tohle nezabere tak to vzdavam.

RV