Re: velký disk

Delphin delphin@post.cz
Pondělí Září 17 11:21:41 CEST 2007

> koupil jsem si disk Seagate 320 GB. Disk původně nešel naformátovat,
> povedlo se mi to až z instalačního CD win XP. Na disk jsem všechno
> zazálohoval a na starý 80
> GB jsem přeinstaloval systém. Disk chodil, ale po nějaké době (cca 14 dní)
> z něj nešlo nic přečíst. Zjistil jsem že problém bude asi v základní
> desce. Mám MSI K7T cca
>  z roku 2000 (procesor Atlon 1850+) a poslední bios z roku 2002, který umí
> disky až
> 160 GB :-((

Jestli BIOS nebo Windows velký HDD neumí, tak ve správci disků byste viděl
jenom 137GB.

MSI K7T s nejnovějším BIOSem umí HDD větší než 137GB, ale musí to umět i OS.
W2K SP3 nebo 4 a WinXP SP1 a SP2 to umí zaručeně. Instalační verze
originálních WinXP bez SP to neumí. Více zde:
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=950&p_created=1049994313&p_sid=n9U34WLi&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0xMDY5LDEwNjkmcF9wcm9kcz0mcF9jYXRzPSZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3NlYXJjaF90eXBlPWFuc3dlcnMuc2VhcmNoX2ZubCZwX3BhZ2U9Ng**&p_li=&p_topview=1

Nejlepší řešení je sehnat si instalační CD WinXP se zabudovaným SP2.

> [...]
> nic přečíst. Jenže při dalším spuštění počítače se stalo něco
> neočekávaného. Než naběhly
> windousy, napsalo to jakousi hlášku o problémech s diskem G. Potom to asi
> 20 minut psalo že to maže informace o souborech, potom že to obnovuje
> soubory a nakonec
> že to ruší neplatné ID o souborech a nahrazuje výchozím. Teď mi to
> zobrazovalo třeba půlku fotky a zase už to nepřečte nic. U některých
> souborů to hlásí chybu hlavičky,
> jiné to vůbec neotevře. Když na disk něco zapíšu, přečtu to.

Driver na NTFS automaticky opravuje nekonzistence na disku a děje se tak
jenom při velkých problémech.

> Jsou nějaké možnosti když nechci vyhodit základní desku?

Jestli to předtím běhalo s 80 GB, bude deska v pořádku.

> Myslel jsem že rozdělení disku na dva menší pomůže - bohužel mýlil jsem
> se.

Nemá na problém vliv.

> Když bios tak velký disk neumí, dá se použít nějaký program (driver)? Disk
> mám naformátovaný na NTFS. Pomohlo by naformátovat ho třeba na FAT? Nebo
> rozdělit
> na tři ještě menší? Ty dvě půlky nejsou stejné, o pár MB se liší.

Dá, ale ne ke každému řadiči takový driver existuje. FAT nebrat.