nahy mcu

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pátek Září 14 11:54:45 CEST 2007

Mno, toto som sice planoval povodne napisat rovno do uvodneho prispevku
ale sa mi to zdalo privela.

Prva uloha je pochopit rozdiel medzi mikroprocesorom a mikrokontrolerom.
Mikrokontroler je urceny na riadiace ulohy viac nez vypoctove, a tomu je
podriadena architektura.

Aby som uviedol priklad, ARMoidne jednocipy su jednocipy preto, lebo je
zlepeny procesor, periferie a pamate na jeden cip, ale od toho to este
nie je mikrokontroler. Viac sa pre ne hodi pojem SoC. Mozu plnit funkcie
kontrolera tak isto ako ich moze plnit trebars PC s vhodnym softom; ale
nie je to celkom to prave orechove.

Mikrokontrolery maju na rozdiel od procesorov obvykle "nehomogenny"
pristup k roznym zdrojom (pamate, periferie, "matematika"), tak, aby sa
s minimalnym hardwarom aj softwarom dali urobit presne tie operacie
ktore typicky kontroler ma robit: onuchavat vstupy a machat vystupmi.

Ako analogiu by som mohol trebars uviest klasicky drotovy telefon versus
mobil - dnesny pohlad bezneho uzivatela z ulice je, ze mobil je
nadradeny drotovemu telefonu, lebo je vsade a je navyse prenosny a daju
sa cez neho posielat SMSky; ale ten, kto ma trosicka ne-poulicny pohlad
na vec, rychle uvidi sadu plusov a minusov na obidvoch stranach.

Ja viem ze to znie ako slovickarenie a prave ja neznasam taketo
slovickarenie, ale tu konkretne mi ide prave o mikrokontrolerove
aplikacie. No a tie mikrokontrolery co sa bezne pouzivaju, interne
zbernice (a to tu prave nie je len datova a adresna) bezne vyvedene
nemaju; take nieco by som prave chcel mat.

Viem ze v FPGA ide urobit kadeco, lenze je vyrazny rozdiel v potrebnom
instrumentari pre FPGA a pre klasicku logiku. Ak by som mal to hole
jadro ako cip, ku ktoremu staci prilepit 10x'573 a mam 80 vystupov so
vsetkymi operaciami ktore jednocip na portoch vie robit (bitove
manipulacie, masky), toto vsetko viem urobit s jednou pistolovou
spajkovackou na univerzali, co je o triedu jednoduchsie (a navyse s
blbuvzdornejsim vysledkom), nez ked by som mal prechadzat vsetkymi
potiazami ktore prinasa relativne zlozity navrh v FPGA (a to aj keby som
pre tie FPGA bol priemerne dobre zariadeny, co napokon je asi mensina
potencialnych uzivatelov).

Samozrejme sa mozem mylit - preto sa tu vlastne pytam.

wek