Wattmetr v Lidlu

Delphin delphin@post.cz
Středa Říjen 17 13:25:13 CEST 2007

> S tím spínaným zdrojem: Nějak jsem opomenul v návalu radosti z měření, že
> v NB i v PC je zdroj spínaný.
> Domnívám se, že je ale jedno, zda se jedná o spínaný zdroj či nikoli. Ze
> sítě jde stálý proud, který měří ten wattmetr a z něj počítá výkon dle
> napětí. Jestli se to potom v
> tom spínaném zdroji nabíjí na kondenzátor na 350V a poté nějak
> transfurmuje a pulzně pouští dál, to už ten wattmetr nezajímá... Myslím že
> ten proud ve wattmetru nijak
> zásadně nekolísá...

Úplně špatně, ale nic si z toho nedělejte, neví to spousta lidí.

Když se připojí k síti žárovka, tak průběh proudu je sinusovka a ještě je ve
fázi s napětím, to se potom měří jedna radost P=V*A.

Když se připojí k síti vysavač, tak průběh proudu je sinusovka, ale není ve
fázi s napětím, potom P=V*A*Cos Fi, kde Cos Fi vyjadřuje posun sinusovek.

Když se připojí k síti spínaný zdroj, tak proud je skoro pořád na nule a u
vrcholu sinusovky najednou vyskočí na velkou hodnotu a za chvíli se vrátí
zpět na nulu. Je to způsobeno právě těmi kondenzátory za diodovým můstkem. Z
toho vyplývá, že se jedná o neharmonický průběh proudu a P=V*A*Cos Fi nelze
použít. Spotřeba se měří tak, že se cca 10 000x za sekundu změří proud a
napětí a výsledek se musí relativně složitě počítat.