Diferencialni transformator ?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pondělí Říjen 15 21:01:51 CEST 2007

Dobry vecer,

> Problém je následující: potřebuji duplexně spojit dvě místa (mikrofon +
> reproduktor na každé straně) s tím, že půjde o kabel délky do 100m, k
> dispozici mám dvě žíly a ideálně bych potřeboval po těch dvou vodičích
> zařízení na druhé straně i napájet. Navíc to bude v souběhu s kabelem
> 230V - tak aby to nebručelo :-).

trafo je jedna moznost, ale normalne se to da udelat i bez nej s
aktivnimi soucastkami (akorat to pak nebude galvanicky oddelene).
Pouzivaji to casto modemy, misto klasickeho transformatoru s vinutim s
odbockou maji jen 1:1 trafo na galvanicke oddeleni.

Tomuto zarizeni na potlaceni vlastniho signalu v prijmu se rika vidlice.
Krome trafa a aktivniho zapojeni, jehoz myslenku jsem se pokusil
znazornit nize, existuje dokonce velmi obskurni varianta s asi 12 (?)
rezistory (a nicim dalsim). Jeji zenove krase nelze nic vytknout, akorat
ma znacny utlum.

             +-----.         ____  R0
mikrofon ----| zes. >---*---[____]-----------*----o signal
             +-----'    |    ____     ____   |
                        +---[____]-*-[____]--|----o zem
                                   |         |
             .----------+          |         |
            /          +|----------|---------+
repro -----<  dif. zes. |          |
            \          -|----------+
             `----------+

Dif. zes. je obycejny operak, zapojeny jako odcitacka. R0 se da zvolit
libovolne, ale nejstastnejsi je, pokud se rovna impedanci vedeni. V
klasicke telefonarine se to samozrejme nezapoji se zemi, ale symetricky.
To se mi ovsem nechtelo vymejslet a kreslit.

ZdraviM.P.

P.s> Pokud tam chcete za kazdou cenu to trafo, mrknete do knizky od Z.
Hradiskeho, pripadne do nejakeho AR z konce 80. let, rubrika pro mladez
-- tam byl takovy jednoduchy interkom s trafem jako soutezni vyrobek
pro deti. Mel asi 4 tranzistory. Jde to i bez nich, pak je asi nejlepsi
zapojit tam 2 telefony ze smetaku.