microATX board D201GLY2 - prvni dojmy - alternativy k PC

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Neděle Listopad 25 13:18:15 CET 2007

Zdravim.

Mam na stole systemek s AT91SAM7S256, XC95288XL + 1MB SRAM a barevnym
TFT 5.7" 640x480x8b s touchscreenem ctenym PICkou s prenosem dat to toho
ARMu ;). Je to sice zatim jen pokus, protoze mam sbernici k tomu Xilinxu
(radic TFT) natazenou pres IO porty a to desne zdrzuje a zere moc IO,
ale uz mam na ceste AT91SAM7SE512 a nejake SDRAM, takze planuju jeste
mit mimo displej poradny kus pameti ;).

Proc to ale pisu. Cele to ted bere 500mA z 5V (5V je nejvyssi napeti v
systemu, pouzite hlavne pro LED podsviceni displeje). Kdyz tam budou
jeste dalsi opicarny, dostanu se dejme tomu na 1A. Nepouzivam zadne
extra low power soucastky (nekde dokonce naopak) a pritom se cely system
vejde do 5W. Nemam zadny OS, aplikaci pisu "primo na zelezo", protoze se
chci zkratka vyhnout chybam jak mohu a zarizeni ma byt ciste
jednoucelove, takze OS ani netreba. Ovsem az bude vice pameti (SDRAM),
treba uCLinux to take nevylucuje a male OS to nevylucuje ani bez ni.

Pro veci, ktere delaji cely zivot totez a takovy systemek je zvladne
vzhledem ke slozitosti aplikace (a potrebe/nepotrebe OS), vybavenosti
periferiemi a take vypocetnimu vykonu, je myslim takove reseni mnohem
vyhodnejsi nez jakekoli PC. Mimo nizke spotreby clovek ziska
spolehlivost, co nejmensi zavislost na cizim SW, moznost si cokoli
predelat a pridelat k obrazu svemu a pocitam, ze i zivotnost bude znacne
vyssi, uz jen proto, ze tady nic tak silene netopi a zadne vetraky
nejsou potreba a nic neni namahano silenymi proudy, jak to zname z
klasickych PC ;). Pro nekoho muze byt prima i to, ze v nekterych
pripadech bude mit pripadny utocnik i znacne znesnadneno ziskani softu
(kdyz je v zamcene FLASH MCU, treba i jen castecne).

Nikomu nevnucuji pouzivat ARM (ani ne stavet pocitac ze soucastek) a
jsou i jine CPU/MCU/SoC (treba krasne vecicky od RENESAS), ale je velice
dobre mit v povedomi, ze existuji i alternativy. Jak jsem se presvecil,
neni vsechno zlato co se trpyti a problemy, ktere jsem zazil s takovou
koupenou deskou s ARM na 400MHz, bych nikomu nepral (mozna sla do kouta
prilis brzy, mohl jsem to trapit dele, ale na tohle jsem fakt nemel
nervy). Dnes podle hesla "nikomu never" navrhuji a stavim vlastni
systemek, treba ne tak nabouchany a osazeny tolika vecmi, ale s detaily
resenymi smerem ke spolehlivosti, pouzitelnosti a take rozumne cene i
kdyz cena zde neni zdaleka to prvni.

Jasne, muze zaznit argument, ze takova deska PC stoji mene (asi nejvice
diky produkci velikych mnozstvi) a je vykonejsi a ma za ty prachy
vsechno mozne, ze se delaji i s nizkou spotrebou atp. Proste jsou
alternativy a vzdy je prima vedet, ze neexistuje jen jeden zpusob, jak
neco resit. Nakonec kdyby se takove alternativy neukazovaly jako vhodne,
tezko by uz jen chipy do nich nekdo vyrabel.

Mnoha lidem se muze zdat (a take to par lidi rika), ze co delam je
kontraproduktivni, ze treba radic TFT ma mnoho veci na sobe a proc jej
tedy delat sam a po svem ? Ze se takovych ruznych desek vyrabi mraky,
tak proc nenajit nejakou vhodnou a nepouzivat ? Verte mi, vim co delam.
Mam uz cizich chyb po krk, dokazu si udelat i sve vlastni ;))), jenze ty
mohu a umim resit. Nakonec kdyby to me snazeni bylo k nicemu, nikdo by
to ode mne nekoupil a to konkretne tady uz nehrozi a jsem tomu rad ;).

--
Jiri Bezstarosti
siliconbrain